جلد 36، شماره 5 - ( 12-1391 )                   جلد 36 شماره 5 صفحات 11-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahadori Monfared A, Soori H, Mehrabi Y, Rahmati Roudsar M, Esmaili A, Salehi M et al . A model for prediction of on the rate of mortality due to road traffic accidents in Iran. Research in Medicine 2013; 36 (5) :7-11
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1096-fa.html
بهادری منفرد ایاد، سوری حمید، محرابی یدالله، رحمتی رودسری محمد، اسماعیلی علیرضا، صالحی مسعود و همکاران.. ارائه الگوئی برای پیش‌بینی روند مرگ ناشی از سوانح ترافیکی در ایران. پژوهش در پزشکی. 1391; 36 (5) :7-11

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1096-fa.html


گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، mehrabi@sbmu.ac.ir
چکیده:   (8432 مشاهده)
چکیده سابقه و هدف: با توجه به نگرانی‌ها و دغدغه‌ها و عوارض شناخته شده سوانح ترافیکی، تاکنون الگوی واقع بینانه‌ای برای پیش بینی مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی دست کم در ایران صورت نگرفته است. هدف مطالعه حاضر ارائه یک الگوی عملی و پایا برای پیش بینی روند مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی برای یک دوره دو ساله می باشد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تمام مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی در فاصله سالهای 1383 تا 1389 مورد آنالیز قرار گرفت. برای تعیین روند مرگ در کشور از مدلهای سری زمانی باکس و جینکینز استفاده شد. مرگ ناشی از سوانح ترافیکی برای سالهای 1390و 1391 پیش‌بینی و سپس با آمار واقعی در 9 ماه اول سال 1390 مقایسه شد. یافته‌ها: برای سال1390، 21548 (95%CI ,15426- 27669) مورد مرگ مرتبط با سوانح ترافیکی با رشد منفی 32/7 درصد نسبت به سال 1389 پیش‌بینی شد. همچنین برای سال 1391 تعداد 20404 (95%CI ,9914- 30893) مورد مرگ ناشی از سوانح ترافیکی با رشد منفی 31/5 درصد نسبت به سال 1390 برآورد گردید. نتیجه‌گیری: توجه به نتایج واقعی بدست آمده تا پایان دی ماه سال 1390، در مقایسه با نتایج پیش‌بینی شده طبق مدل برازش داده شده به سری زمانی نشان می‌دهد که درستی پیش بینی مدل انتخابی، 93 درصد می باشد که میزان قابل قبولی می باشد. واژگان کلیدی: پیش‌بینی، مدل، مرگ ، سوانح ترافیکی، ایران.
متن کامل [PDF 218 kb]   (4249 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1391/12/27 | پذیرش: 1392/2/11 | انتشار: 1392/2/11

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb