چکیده: (12722 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف: عفونت باHIV/AIDS یک عامل مختلکننده سلامت در تمام دنیا است و روند آن نیز در ایران رو به رشد است. این مطالعه با هدف تعیین سطح آگاهی و نگرش دانشآموزان نسبت به ایدز در سال 1382 در شهر پاکدشت انجام گرفت.
روش بررسی: 655 دانشآموز (404 دختر و 251 پسر) از 10 مرکز پیشدانشگاهی شهر پاکدشت در مطالعه شرکت کردند. با استفاده از یک پرسشنامه بینام و خودایفا، سطح آگاهی با 40 عبارت "صحیح، غلط و نمیدانم"، و نگرش با 16 عبارت پنجگزینهای لیکرت مورد سنجش قرار گرفت. 7 سئوال به مشخصات دموگرافیک دانشآموزان (سن، جنس و رشته تحصیلی)، منابع کسب آگاهی، کفایت اطلاعات، نیاز به آموزش بیشتر و سن مناسب آن اختصاص داشت.
یافتهها: نگرش دانشآموزان نسبت به ایدز مثبت بود. آگاهی عمومی 5/45% دانشآموزان خوب (پاسخ صحیح به بیش از 75% سئوالات)، 2/45% نسبی (پاسخ صحیح به 50 تا 74 درصد سئوالات) و 3/9% ضعیف (پاسخ صحیح به کمتر از 25% سئوالات) بود. با این حال آگاهی در مورد تماس جنسی دهانی، انتقال بیماری در تماس جنسی با غیر همجنس و نقش کاندوم در پیشگیری از بیماری پائین بود. تلویزیون مهمترین منبع کسب آگاهی ذکر شده بود و 90% دانشآموزان خود را نیازمند آموزش بیشتر میدانستند.
نتیجهگیری: کاستیهای موجود در آگاهی میتواند درصد زیادی از دانشآموزان را در معرض آلودگی و ابتلا به ایدز قرار دهد. بنابراین توصیه میشود در مطالعات بعدی ابتدا شناخت از کاندوم و سپس نقش آن مورد توجه قرار گیرد و برنامههای آموزشی همگانی در آستانه سنین بلوغ بطور واضح از همه رسانهها بخصوص تلویزیون پخش شود.
واژگان کلیدی: ایدز، آگاهی، نگرش، دانشآموزان.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی ) دریافت: 1385/8/20 | انتشار: 1385/3/25