جلد 40، شماره 4 - ( 11-1395 )                   جلد 40 شماره 4 صفحات 197-203 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ، darvishpour@gums.ac.ir
چکیده:   (3754 مشاهده)

سابقه و هدف: سلامت اجتماعی عبارت است از ارزیابی و شناخت فرد از چگونگی عملکردش در اجتماع و کیفیت روابط وی با افراد دیگر، نزدیکان و گروه های اجتماعی. در میان اقشارجامعه، توجه به وضعیت سلامت دانشجویان هر جامعه بعنوان سرنوشت سازان فردای کشور بسیار حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت سلامت اجتماعی و عوامل همراه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1394 صورت گرفت.

مواد و روش ها: این مقاله بخشی از اطلاعات یک مطالعه بزرگتر است که در آن ، 489 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشته های مختلف به روش نمونه‌گیری طبقه بندی شده مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافیک و ترجمه پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی کییز (Keyes) بود. روایی و پایایی این ابزار در مطالعات مختلف داخلی به تأیید رسیده است. برای آنالیز داده­ها از نرم افزار19 spss و آمار توصیفی استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که از مجموع 489  نفر دانشجویان مشغول به تحصیل، اکثریت (9/87%) از سلامت اجتماعی متوسط برخوردار بودند. بیشترین میانگین نمرات ابعاد سلامت اجتماعی مربوط به بعد انسجام اجتماعی (79/3± 26/18) و کمترین میانگین نمرات مربوط به بعد انطباق اجتماعی (02/3± 48/12) بود. سلامت اجتماعی دانشجویان دختر (69/11±31/75) بیش از پسران (15/12±32/74) بود. بیشترین میانگین نمره سلامت اجتماعی مربوط به گروه سنی بالاتر از 30 سال (85/7±77/80) و از نظر مقطع تحصیلی مربوط به مقطع کارشناسی (98/11±71/75) بود. میانگین نمره سلامت اجتماعی افراد متأهل و مجرد یکسان بود. دانشجویانی که از رشته خود راضی بودند، از نمره سلامت اجتماعی بالاتری (76/11±74/76) برخوردار بودند.

نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش علی رغم بیان وضعیت نسبتاً خوب سلامت اجتماعی در دانشجویان، ابعادی از سلامت اجتماعی که موجب اخذ نمره پایین شده اند  را مشخص نمود. امید است این نتایج زمینه را برای بهبود آن ابعاد و ارتقاء سلامت اجتماعی دانشجویان فراهم نماید.

متن کامل [PDF 510 kb]   (2218 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۶