جلد 40، شماره 3 - ( 9-1395 )                   جلد 40 شماره 3 صفحات 94-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


فرهنگستان علوم پزشکی ایران ، seyedi@nigeb.ac.ir
چکیده:   (2957 مشاهده)

بروندادهای علمی هر کشور از دو منظر کمیت و کیفیت قابل بررسی است که هر
یک در جای خود با اهمیت است. یکی از مهمترین بروندادهای هر کشور مقاله های
منتشر شده در موضوعهای مختلف علمی است که در مجله های علمی معتبر
بین المللی منتشر میشود و از منظر کمی، نشاندهنده میزان فعالیتهای علمی
هر کشور و از نظر کیفی بیانگر قوت علمی و پیشرو بودن است. برای سهولت
دسته بندی رشته های علمی که به بیش از 3هزار بالغ میشود، این رشته ها با توجه
به مشابهتهای موضوعی در حوزههای کلان قرار داده میشوند تا مقایسه بین
حوزهها، دانشگاهها، کشورها و افراد امکانپذیر شود. این تقسیمبندی در اکثر
کشورهای جهان مشابهتهای زیادی با یکدیگر دارد. برای مثال در جمهوری
اسلامی ایران، رشتههای مختلف علمی در هفت حوزه کلان علمی قرار میگیرد
که عبارتند از: علوم انسانی، علوم ارزشی و معرفتی، علوم پایه، علوم پزشکی،
علوم مهندسی، علوم کشاورزی و علوم بین رشتهای. در این میان علوم ارزشی
و معرفتی را حوزههای علمیه، علوم پزشکی را وزارت بهداشت، درمان و آموزش
پزشکی، و پنج حوزه کلان دیگر را وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمایندگی
میکند. وظیفه سیاستگذاری و برنامه ریزی برای هر حوزه نیز به ترتیب با
حوزه های علمیه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم،
تحقیقات و فناوری است.

متن کامل [PDF 233 kb]   (855 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۶