جلد 44، شماره 2 - ( 3-1399 )                   جلد 44 شماره 2 صفحات 384-378 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asle zakher M, Jafari M, Sayyar khesmakhi S. The Role of Personality Characteristics and its Interaction with Self-Care Coping Styles in Patients with Type 2 Diabetes. Research in Medicine 2020; 44 (2) :378-384
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1995-fa.html
اصل ذاکر مریم، جعفری مهدی، سیار خسمخی سمیرا. نقش ویژگی های شخصیت و تعامل آن با سبک های مقابله درخودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع. پژوهش در پزشکی. 1399; 44 (2) :378-384

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1995-fa.html


گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (2346 مشاهده)
سابقه و هدف: دیابت شایعترین بیماری متابولیک در جهان است. مهمترین عامل در کنترل این بیماری خودمراقبتی است. هدف از این مطالعه ارزیابی عوامل
شخصیتی و سبک های مقابله ای بر رفتار خودمراقبتی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می باشد.
مواد و رو شها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی مقطعی بوده که در آن 121 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 از طریق نمونه گیری هدفمند وارد مطالعه شدند. ابزار
گرد آوری اطلاعات شامل پرسش نامه دموگرافیک، پرسش نامه شخصیت سرشت و منش کلونینجر و همچنین پرسش نامه سبک های مقابله لازاروس م یباشد. نتایج
به وسیله ی نرم افزار SPSS نسخه 23 و آزمون های توصیفی، همبستگی به دست آمد.
یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که بین ویژگی های شخصیت و سبک های مقابله و خودمراقبتی در بیماران دیابتی نوع 2 ارتباط معنی دار وجود دارد و برخی از
مولفه های شخصیتی و سبک های مقابله توانستند خودمراقبتی دیابتی را پیش بینی کنند. خود مراقبتی دیابتی با مولفه شخصیتی خودراهبردی) 05 / )r=0/23 ،P <0
و از بین سبک های مقابله، با جستجوی حمایت اجتماعی ) 001 / r=0/52 ،P <0 ( و مسوولیت پذیری) 05 / r=-0/20 ،P <0 ( رابطه دارد. وهمچنین در این مطالعه
تمام سبک های شخصیتی به غیر از وابستگی به پاداش با سبک های مقابله داراری رابطه معنی دار بودند.
نتیجه گیری: می توان از ارتباط بین ویژگی های شخصیت و سبک های مقابله در بیماران مبتلا به دیابت به منظور پیشگیری، غربالگری وهمچنین آموزش در افراد
مبتلا و همچنین خانواده های آنها استفاده کرد.
متن کامل [PDF 489 kb]   (906 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1397/12/15 | پذیرش: 1398/5/7 | انتشار: 1399/3/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb