جلد 44، شماره 3 - ( 6-1399 )                   جلد 44 شماره 3 صفحات 502-498 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه بهداشت عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران ، salarilak@yahoo.com
چکیده:   (1748 مشاهده)
سابقه و هدف: تصادفات جاده ای معمولا باعث ایجاد آسیب شدیدی در قربانیان خود می شوند و تاثیر مستقیمی بر اعضای جامعه دارند. کشور ایران بالاترین میزان تصادفات جاده ای را دارد. هدف این مطالعه تعیین الگویی برای پیش بینی مرگ ها و آسیب های ناشی از سوانح جاده ای استان آذربایجان غربی براساس داده های سال های(1390-1396) بصورت سری زمانی: مدل باکس-جنکینز است.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تمام مرگ و آسیب های ناشی از سوانح ترافیکی در فاصله سال های 1390-1396 مورد آنالیز قرار گرفت. و برای تعیین روند مرگ و آسیب ناشی از سوانح ترافیکی در استان آذربایجان غربی از مدل های سری زمانی باکس و جنکینز استفاده شد و روند مرگ و آسیب ناشی از سوانح ترافیکی در استان پیش بینی شد.
 یافته ها: در این مطالعه مشاهده شد که روند تصادفات در بازه زمانی  مورد مطالعه نا ایستا بوده و بهترین مدل جهت پیش بینی که هر کدام کمترین مقدار را داشته باشد بهتر می باشد مدل ARIMA (2،0،1) با توجه به AIC=78/38 به عنوان مدل مناسب برای برازش سری انتخاب گردید که با توجه به عدم وجود روند فصلی تصادفات جاده ای در استان آذربایجان غربی روند کاهشی است که در سال 1397، حدود 269 مورد مرگ که نسبت به سال1396، 4/7 درصد کاهش داشته است.
نتیجه گیری:  با توجه به نتایج بدست آمده روند تصادفات برای سال آینده نیز کاهشی بوده است که روند مناسبی است
واژه‌های کلیدی: پیش بینی، مدل، آسیب، مرگ، آذربایجان غربی
متن کامل [PDF 522 kb]   (575 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی
دریافت: 1398/3/13 | پذیرش: 1398/7/22 | انتشار: 1399/3/3

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.