جلد 33، شماره 2 - ( 9-1388 )                   جلد 33 شماره 2 صفحات 122-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، najafi_bahar@yahoo.com
چکیده:   (14344 مشاهده)
چکیده سابقه و هدف: یکی از عوامل مؤثر در بهینه‌سازی و ارتقاء کیفیت خدمات اورژانس، بررسی گردش کار و زمان توقف بیماران در اورژانس می‌باشد. هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه زمان‌های انتظار بیماران برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی در بخش اورژانس از زمان ورود بیمار تا خروج از این بخش بود. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی، با استفاده از پرسش‌نامه‌ای که بر اساس فرم "زمان سنجی گردش کار خدمات اورژانس" وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی شده بود، اطلاعات 249 مراجعه کننده به بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی حضرت رسول اکرم و بیمارستان فیروز آبادی تهران ، از 18 آذر تا اول دی ماه 1386 به صورت پیوسته و به مدت یک هفته در هر بیمارستان از زمان ورود به اورژانس تا ترخیص جمع‌آوری و زمان‌های انتظار برای دریافت خدمات تشخیص و درمانی بررسی شد. یافته ها: میانگین کل مدت اقامت بیمار در بخش اورژانس 6/283 دقیقه بود که میانگین این زمان در بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی حضرت رسول اکرم (3/346 دقیقه) بسیار طولانی‌تر از بیمارستان فیروزآبادی (5/229 دقیقه) بود. میانگین کلی فاصله زمانی ورود بیمار تا اولین ویزیت پزشک 1/13 دقیقه و میانگین کلی فاصله زمانی اولین ویزیت تا انجام اولین اقدام درمانی 3/105 دقیقه بود. میانگین کلی فاصله زمانی صدور دستور ترخیص توسط پزشک تا خروج بیمار از بخش اورژانس 3/49 دقیقه بود. نتیجه گیری: به نظر می‌رسد زمان انتظار ارائه خدمات در بیمارستان‌های مورد بررسی طولانی می‌باشد، لذا بازنگری و اصلاح فرآیندهای ارائه خدمت به بیمار در بخش اورژانس و همچنین آموزش به ارائه‌دهندگان خدمات ضروری است. واژگان کلیدی: اورژانس، زمان انتظار، بیمارستان.
متن کامل [PDF 157 kb]   (4942 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1388/9/22 | انتشار: 1388/8/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.