جلد 33، شماره 4 - ( 12-1388 )                   جلد 33 شماره 4 صفحات 234-228 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، Fatima_sarlati @yahoo.com
چکیده:   (18708 مشاهده)

چکیده سابقه و هدف: بعضی تحقیقات اخیر تایید نموده‌اند که کارآیی دستگاه‌های گلوکومتر در اندازه‌گیری میزان قند خون لثه حین معاینات معمول پریودنتال دارای کاستی‌هایی است. لذا مطالعه حاضر به منظور تعیین قدرت دستگاه گلوکومتر Accu-chek در تشخیص قند خون متعاقب probing در مقایسه با گلوکومتر Elite نسبت به روش استاندارد انجام گرفت. روش بررسی: این تحقیق با طراحی تشخیصی (diagnostic) انجام گرفت. 50 بیمار شامل 27 فرد غیردیابتی و 23 فرد دیابتی که حداقل دارای یک ناحیه خونریزی متعاقب probing بودند، در این مطالعه شرکت کردند. پس از انجام تست قند خون ناشتا در آزمایشگاه، در بخش دندانپزشکی، ناحیه مورد نظر ایزوله شده و probing توسط پروب ویلیامز انجام شد. سپس سر حساس نوار در تماس با خون قرار گرفت و میزان قند خون توسط هر دو دستگاه گلوکومتر Accuchek و Elite تعیین گردید. در نهایت تشخیص دیابت به روش‌های استاندارد گلوکومتر (خون مویرگی انگشت) Capillary Blood Glucose (CBG)وGingival Crevicular Blood glucose(GCBG) با تشخیص قطعی به روش Fasting Plasma glucose(FPG) مورد مقایسه قرار گرفتند و ارزش پیش‌بینی مثبت و منفی هر یک از دستگاه‌های گلوکومتر تعیین و مورد قضاوت آماری قرار گرفت. یافته ها: تحقیق بر روی 50 فرد (28 زن و 22 مرد) با میانگین سنی 3/11±6/39 سال انجام گرفت. ارزش پیش‌بینی مثبت گلوکومتر Accu-chek و Eliteدر تشخیص دیابت 100 درصد و ارزش پیش‌بینی منفی آنها به ترتیب 93 و 6/90درصد بود. هم‌چنین میزان همبستگی آنها عالی و لیکن میزان هم‌خوانی روش‌ها و دستگاه‌ها به لحاظ آماری معنی‌دار نبود (8/0>P). نتیجه گیری: دقت دو دستگاه مورد مطالعه در اندازه گیری قند خون شیار لثه‌ای مشابه است و خون شیار لثه‌ای متعاقب معاینات معمول پریودنتال می‌تواند وسیله مناسبی برای تشخیص دیابت توسط گلوکومتر باشد، ضمن آنکه روشی آسان و ایمن برای غربالگری بیماران دیابتی در مطب دندانپزشکی می‌باشد. ولیکن باید در نظر داشت که ارزش پیش‌بینی منفی تکنیک GCBG از نظر بالینی قابل قبول نمی‌باشد.

 واژگان کلیدی: دیابت، گلوکومتر Elite، گلوکومتر Accu-chek، خونریزی متعاقب پروبینگ.

متن کامل [PDF 179 kb]   (7390 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1389/3/8 | انتشار: 1388/11/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.