جلد 34، شماره 1 - ( 1-1389 )                   جلد 34 شماره 1 صفحات 66-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، کارشناس گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی یزد ، fatehpanah@gmail.com
چکیده:   (10688 مشاهده)
چکیده سابقه و هدف: در دنیای پرتحول و پررقابت امروزی، توجه به کیفیت و اثربخشی مدیریت و عملکرد آن از جمله عوامل تعیین کننده در تحقق برنامه های توسعه ای و رقابتی به شمار می آیند. ارزیابی عملکرد روشی جامع نگر بوده که کلیه عوامل درگیر در کار سازمان را تحت مدیریت قرار می دهد تا در نهایت عملکرد مطلوبی به دست آید. لذا این تحقیق در سال 1386در بیمارستان هاشمی نژاد تهران انجام گرفت. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی با استفاده از چک لیست استاندارد الگوی جهانی مالکوم بالدریج، عملکرد بیمارستان شهید هاشمی نژاد توسط مصاحبه با مدیران ارشد بیمارستان، مشاهده مستندات و تکمیل چک لیست های مربوطه ارزیابی شد و درصد امتیاز کسب شده از کل امتیاز 7 معیار مربوطه ارائه گردید. یافته ها: این بیمارستان از مجموع1000 امتیاز کل این الگو، 426 (6/42 درصد) امتیاز را کسب کرد. از این 426 امتیاز، 46 امتیاز (38 درصد حداکثر امتیاز ممکن) مربوط به معیار رهبری، 38 امتیاز (44 درصد) مربوط به معیار برنامه ریزی استراتژیک، 41 امتیاز (50 درصد) مربوط به معیار تمرکز بر بیماران و سایر مشتریان، 40 امتیاز (44 درصد) مربوط به معیار سنجش، تحلیل و مدیریت اطلاعات، 43 امتیاز (51 درصد) مربوط به تمرکز بر کارکنان، 33 امتیاز (39 درصد) مربوط به مدیریت فرآیند و 185 امتیاز (41 درصد) مربوط به معیار نتایج عملکرد سازمانی بود. نتیجه گیری: با توجه به اینکه عملکرد این بیمارستان در رده متوسط قرار می گیرد، توجه هر چه بیشتر به مدیریت درمان در این بیمارستان الزامی است. لذا، تدوین برنامه ای کارا و اثربخش جهت ارتقاء عملکرد در این بیمارستان ضروری است. در ضمن به نظر می رسد، الگوی بالدریج، می تواند به عنوان الگویی جامع برای ارزیابی عملکرد موسسات درمانی مورد استفاده قرار گیرد. واژگان کلیدی: ارزیابی عملکرد،‌ مالکوم بالدریج، بیمارستان آموزشی، الگوی تعالی سازمان
متن کامل [PDF 163 kb]   (1793 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: ۱۳۸۹/۷/۲۱