جلد 24، شماره 1 - ( بهار 1379 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 6-3 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه کودکان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تهران، ایران.
چکیده:   (1612 مشاهده)
نارساخوانی اختلال قابل درمانی است که اشتباه شدن آن با عدم موفقیت تحصیلی بعلت کندذهنی، اهمیت خاصی به آن می دهد جهت بررسی شیوع این اختلال و تعیین نوع خطاهای احتمالی و ارتباط آن با جنس و سطح سواد والدین مطالعه آینده نگری در کلاسهای سوم ابتدایی شهر ارومیه از تاریخ ۷۵/۹/۱۰ الی ۷۵/۱۲/۱۰ بعمل آمد. مجموعا ۲۰۶۷ دانش آموز پسر و دختر از ۶۰ کلاس سوم ابتدایی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. بین افراد نارساخوان و همکلاسیهایشان که بطور اتفاقی انتخاب شدند، مقایسه بعمل آمد. شیوع نارساخوانی ۲ / ۳٪ برآورد شد. نسبت ابتلاء دختران به پسران۱۳/۶ بود. مقایسه با افراد غیر نارساخوان نشان داد که فقط درصد بالای خطاها، متمایز کننده این دو گروه است و نوع خطاها یکسان می باشند. رابطه معنی داری بین نارساخوانی و بیسوادی والدین بخصوص مادر وجود دارد (۰/۰۱P<). پیشنهاد می شود با توجه به اهمیت موضوع، در کلاس سوم تمامی کودکان از نظر نارساخوانی مورد معاینه قرار گیرند.
متن کامل [PDF 3437 kb]   (643 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: رادیولوژی
دریافت: 1398/11/27 | پذیرش: 1398/11/27 | انتشار: 1398/11/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.