عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،تهران،ایران.
چکیده: (1490 مشاهده)
موضوع استفاده از روشهای آموزشی بر مبنای طرح مسئله (Problem based learning) بدون تغییر اساسی در برنامه آموزشی، بخصوص برای کسانی که با این روش آموزشی آشنایی پیدا کرده، به آن علاقمند شده اند، اما خود در نظامهای آموزشی متعارف و قدیمی آموزش دیده اند و در محیطهای آموزشی موجود و مبتنی بر طرح موضوع و محور بودن استاد در آموزش (Teacher centered , subject oriented) تدریس می کنند، می تواند جالب و جاذب باشد. انجام این مهم با توجه به اینکه دو روش تدریس مورد اشاره به نظر کاملا" مغایر با یکدیگر هستند و از نظر چگونگی ارائه و محتوا هدفهای متفاوتی را دنبال می کنند، ظاهرا" بعید و غیر قابل انجام می باشند. حتی بررسی وسیع در انتشارات آموزش پزشکی تنها نشانگر وجود چهار مقاله می باشد که محتوای آنها را آزمایش و استفاده از آموزش بر مبنای طرح مسئله در نظامهای آموزشی متعارف در کشورهای گوناگون تشکیل می دهد. قبل از بحث و اشاره به این مقالات و اقدامهای آزمایشی، ابتدا باید دید که منظور از آزمایش بر مبنای طرح مسئله چیست و چه اصول و روشهایی بر این روش آموزش حاکم است، که امکان استفاده از آنرا در برنامه های آموزشی متداول و متعارف محدود می کند؟ و احتمالا" چه عوامل تسهیل کننده ای وجود دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی ) دریافت: 1398/12/12 | پذیرش: 1398/12/12 | انتشار: 1398/12/12