جلد 17، شماره 3 و 4 - ( مهر - اسفند 1372 )                   جلد 17 شماره 3 و 4 صفحات 68-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahbar N. How to Implement P.B.L. in Traditional Medical Education. Research in Medicine 1993; 17 (3 and 4) :63-68
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-2431-fa.html
رهبر نصرالله. آموزش بر مبنای طرح مسئله (PBL) در دانشکده های علوم پزشکی بدون تغییر اساسی در برنامه های آموزشی. پژوهش در پزشکی. 1372; 17 (3 و 4) :63-68

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-2431-fa.html


عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،تهران،ایران.
چکیده:   (1490 مشاهده)
موضوع استفاده از روشهای آموزشی بر مبنای طرح مسئله (Problem based learning) بدون تغییر اساسی در برنامه آموزشی، بخصوص برای کسانی که با این روش آموزشی آشنایی پیدا کرده، به آن علاقمند شده اند، اما خود در نظامهای آموزشی متعارف و قدیمی آموزش دیده اند و در محیطهای آموزشی موجود و مبتنی بر طرح موضوع و محور بودن استاد در آموزش (Teacher centered , subject oriented) تدریس می کنند، می تواند جالب و جاذب باشد. انجام این مهم با توجه به اینکه دو روش تدریس مورد اشاره به نظر کاملا" مغایر با یکدیگر هستند و از نظر چگونگی ارائه و محتوا هدفهای متفاوتی را دنبال می کنند، ظاهرا" بعید و غیر قابل انجام می باشند. حتی بررسی وسیع در انتشارات آموزش پزشکی تنها نشانگر وجود چهار مقاله می باشد که محتوای آنها را آزمایش و استفاده از آموزش بر مبنای طرح مسئله در نظامهای آموزشی متعارف در کشورهای گوناگون تشکیل می دهد. قبل از بحث و اشاره به این مقالات و اقدامهای آزمایشی، ابتدا باید دید که منظور از آزمایش بر مبنای طرح مسئله چیست و چه اصول و روشهایی بر این روش آموزش حاکم است، که امکان استفاده از آنرا در برنامه های آموزشی متداول و متعارف محدود می کند؟  و احتمالا" چه عوامل تسهیل کننده ای وجود دارد.
 

 

 
متن کامل [PDF 4222 kb]   (626 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1398/12/12 | پذیرش: 1398/12/12 | انتشار: 1398/12/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb