جلد 32، شماره 3 - ( پائیز 87 1387 )                   جلد 32 شماره 3 صفحات 231-227 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، h_sajadi@mail.mui.ac.ir
چکیده:   (14393 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت برنامه‌ریزی و اجرای یک نظام ارزیابی و کارآمدی مدل تعالی عملکرد اروپایی (EFQM)، در این مطالعه، عملکرد بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی- درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از مدل EFQM ارزیابی گردید. روش بررسی: این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی در سال 1386 انجام گرفت. مدیران کلیه بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی- درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان جامعه آماری را تشکیل دادند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد ارزیابی عملکرد براساس مدل تعالی سازمان بود. داده‌های جمع‌آوری شده، با توجه به اهداف پژوهش، تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین امتیاز خودارزیابی عملکرد مراکز مورد مطالعه، در بعد رهبری، 56 امتیاز از مجموع 100 امتیاز؛ در بعد خط مشی و استراتژی‌ها، 40 از مجموع 80 امتیاز؛ در بعد کارکنان، 51 از مجموع 90 امتیاز؛ در بعد شراکت‌ها و منابع، 50 از مجموع 90 امتیاز؛ در بعد فرایندها، 71 از مجموع 140 امتیاز؛ در بعد نتایج مشتری، 103 از مجموع 200 امتیاز؛ در بعد نتایج کارکنان، 42 از مجموع 90 امتیاز؛ در بعد نتایج جامعه، 28 از مجموع 60 امتیاز؛ و در بعد نتایج کلیدی عملکرد، 74 از مجموع 150 امتیاز بود. میانگین امتیاز خودارزیابی عملکرد مراکز در کل، 516 از مجموع 1000 امتیاز بود (52% از 100% امتیاز). نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه هدف اصلی خودارزیابی عملکرد براساس مدل تعالی سازمان، در وهله اول، شناخت وضعیت فعلی سازمان و تعیین نقاط ضعف و قوت آن و در مرحله بعد تلاش در جهت تقویت قوت‌ها، رفع کاستی‌ها و بهبود وضعیت سازمان می‌باشد، یافته‌های این بررسی توانست نقاط قوت و ضعف مراکز مورد مطالعه را تعیین نموده و راهنمایی برای تصمیم گیری‌ها و سیاستگذاری‌های مدیریتی باشد. یافته‌ها نشان داد توجه به نتایج برتری سازمان به ویژه در دو معیار نتایج کارکنان و نتایج جامعه ضروری می‌باشد. همچنین به منظور فرهنگ‌سازی و ایجاد بستر مناسب برای انجام خودارزیابی‌های اصولی و صحیح، طراحی و ارایه برنامه‌های آموزشی بیشتر در این زمینه ضروری است.
متن کامل [PDF 98 kb]   (4093 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1387/11/19 | انتشار: 1387/6/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.