جلد 29، شماره 4 - ( زمستان 1384 )                   جلد 29 شماره 4 صفحات 330-320 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effects of Progressive Relaxation Training (PRT) on anxiety and skills of control biofeedback responses (EMG and temperature). Research in Medicine 2005; 29 (4) :320-330
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-82-fa.html
مسعود جان بزرگی . بررسی تاثیر تنش زدایی تدریجی عضلانی بر اضطراب و مهار پاسخهای زیستی (EMG و حرارت پیرامونی بدن). پژوهش در پزشکی. 1384; 29 (4) :320-330

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-82-fa.html


، masoudjan@yahoo.com
چکیده:   (12892 مشاهده)

  سابقه و هدف : تحقیق حاضر در پی بررسی تاثیر آموزش تنش­زدایی تدریجی بر عوامل اضطرابی شخصیت و مهارت تنظیم پاسخهای بیولوژیک از طریق بررسی بیوفیدبک و حرارت پیرامونی بدن است.

  روش بررسی : در این تحقیق 21 جفت همسان شده از بین افراد مضطرب به طور تصادفی به دو گروه مورد و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی­ها همه دانشجو و بین 20 تا 30 سال سن داشتند. آنها بر اساس تست اضطراب کتل انتخاب شده بودند. گروه آزمایشی به مدت 10 هفته هر هفته یک جلسه در معرض آموزش تنش­زدایی تدریجی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش علاوه بر آزمون اضطراب کتل، تست اضطراب اسپیل برگر که به عنوان آزمون معادل در موقعیت پس­آزمون اجرا گردیده، دستگاه EMG ، حرارت­سنج بدن و
ارزیابی­های بالینی قبل و بعد از شروع دوره بودند.

  یافته ­ ها : نتایج نشان داد که در آزمودنی­های گروه مورد تمامی عوامل اضطرابی شخصیت، اضطراب کلی، اضطراب پنهان، اضطراب آشکار، تحول هشیاری نسبت به خود، نیرومندی ”من“، گرایش­های پارانویایی، گرایش به گنهکاری (عامل O ) و تنش عصبی (عامل Q4 ) به طور معنی­داری کاهش یافته­اند. همچنین سطح تنش عضلانی (EMG) در این گروه کاهش یافته بود که بیانگر افزایش معنی­دار مهارت آزمودنی­های گروه مورد در مهار پاسخهای بیولوژیک در مقایسه با گروه کنترل است. در این تحقیق مشخص شد حرارت پیرامونی تحت تاثیر این شیوه قرار نمی­گیرد.

  نتیجه ­ گیری : استفاده از روش تنش­زدایی تدریجی به عنوان یک شیوه مقابله­ای کوتاه مدت برای مهار اضطراب و تغییر رگه­های اضطرابی شخصیت قابل استفاده بوده و برای کسانی که از اختلالات اضطرابی رنج می­برند، توصیه می­گردد.

متن کامل [PDF 145 kb]   (5090 دریافت)    
نوع مطالعه: عمومی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1382/9/6 | انتشار: 1384/9/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb