جلد 30، شماره 1 - ( بهار 1385 )                   جلد 30 شماره 1 صفحات 63-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluation of pathologist blinding in medical research proposals of Kerman University of Medical Sciences. Research in Medicine 2006; 30 (1) :59-63
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-99-fa.html
رضا ملک‌پور افشار ، مهدی حیات بخش عباسی . بررسی میزان رعایت اصول بی خبرسازی پاتولوژیست در طرحهای تحقیقاتی مصوب دانشگاه علوم پزشکی کرمان . پژوهش در پزشکی. 1385; 30 (1) :59-63

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-99-fa.html


، rmalekpoura@yahoo.com
چکیده:   (11780 مشاهده)

  سابقه و هدف : رفتار آدمی تحت تأثیر دانسته‌ها و اعتقادات او می‌باشد. در تحقیقات پزشکی در صورتی که محقق انتظار بروز یک نتیجه خاص را از یک طرح تحقیقاتی داشته باشد، این احتمال وجود دارد که تفسیر نتایج تحت تأثیر این نگرش قرار گیرد. لذا کورسازی ( Blinding ) کلیه مراحل مطالعه برای پیشگیری از این سوگرایی ( Bias ) یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است .

  روش بررسی : این مطالعه از نوع گذشته‌نگر توصیفی می‌باشد. در طی یک دوره 4 ساله (1380 لغایت 1383) کلیه طرحهای تصویب شده در معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان که نیاز به بررسیهای پاتولوژی داشتند از نظر روشهای کورسازی مورد ارزیابی قرار گرفتند. جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه با مجری طرح یا بازبینی پروتکل طرحهای تحقیقاتی ( proposal ) موجود در معاونت پژوهشی انجام گردید .

  یافته ­ ها : در 31% از طرحهای تحقیقاتی رعایت اصول کورسازی به صورت مناسب انجام شده بود. در سایر طرحها خطا‌‌های کورسازی مشاهده شد که مهمترین آنها عبارتند از: پاتولوژیست منفرد و مطلع از جزئیات طرح، کدگذاری گروهی با اختصارات الفبایی به جای کدگذاری موردی با اعداد تصادفی، عدم حذف مداخلات نظیر وسایل ارتوپدی از نمونه‌های گروه آزمایش، ارسال مرحله‌بندی شده نمونه‌ها در مطالعات چند مرحله‌ای .

  نتیجه ­ گیری : میزان رعایت اصول کورسازی نمونه‌های پاتولوژی در طرحهای تحقیقاتی ناکارآمد به نظر می‌رسد. لذا توصیه می‌شود که طراحی کورسازی و شیوه‌های ارزیابی آن توسط مشاور آماری طرح و مدیریت امور پژوهشی با دقت لازم صورت پذیرد .

متن کامل [PDF 172 kb]   (2288 دریافت)    
نوع مطالعه: عمومی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1382/9/6 | انتشار: 1384/12/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb