عضو هیئت علمی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، Haemami1337@yahoo.com
چکیده: (7850 مشاهده)
سابقه و هدف: تجاری سازی فناوری، نقل مکان دادن طرح و ایده به بازار به صورت سریع و بهینه در یک محیط تجاری است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی وضعیت تجاری سازی و دستیابی به محصول طرح های تحقیقاتی دانشکده داروسازی در یک دوره زمانی (از سال 1380 تا 1390) بود.
روش بررسی: تحقیق به روش توصیفی انجام گرفت و کلیه طرحهای مصوب خاتمه یافته دانشکده داروسازی مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات 193 گزارش نهایی طرحهای تحقیقاتی در قالب 3 فرم جداگانه مرتبط با شاخص های تجاری سازی شامل چاپ مقاله فارسی درمجلات معتبر داخلی و خارجی، ثبت پتنت، تولید محصول، برنامه مشترک با صنعت، نمونه سازی اولیه، شرکت های زایشی و مراکز رشد دانش بنیان، تکمیل و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: از 193 طرح های پژوهشی، 190 مورد (4/98 درصد) دارای پرونده بودند، 100 درصد طرحها پروپوزال داشتند و 100 درصد گزارش نهایی به صورت نوشتاری بودند. در 80 درصد طرحها نیز امکان به کارگیری نتایج، از نظر مجریان طرحها وجود داشت. 4 محصول دارویی، یک مورد ثبت اختراع ، 5 شرکت زایشی، یک مورد مرکز رشد، 23 مورد برنامه مشترک با صنعت و کسب 20 میلیارد ریال درآمد، از مهمترین دستاوردهای دانشکده داروسازی بود. کلیه شاخصهای فوق در سال 1390 بالاتر از سایر سالها بود.
نتیجهگیری: به نظر میرسد که دانشکده داروسازی به لحاظ ماهیت کار خود بیشترین ارتباط را با صنعت و سپس در تشکیل شرکتهای زایشی، نمونهسازی اولیه و مراکز رشد دانش بنیان داشته است. دستیابی به بیشتر شاخصهای تجاری سازی در سال 1390 حاصل شده است. این رویکرد میتواند در دانشگاه دنبال شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی ) دریافت: 1393/2/13 | پذیرش: 1393/2/13 | انتشار: 1393/2/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول