جلد 38، شماره 2 - ( 6-1393 )                   جلد 38 شماره 2 صفحات 125-120 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raeisi M, Alidosti M, Raeisi Dehkordi Z, Saeli M J, Mahmoudi M T. Survey of mothers’ behavior based on health belief model on using iron complementation in children 6 to 24 months in Shahrekord city. Research in Medicine 2014; 38 (2) :120-125
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1342-fa.html
رئیسی مرضیه، علیدوستی معصومه، رئیسی دهکردی زیبا، سائلی محمد جلیل، محمودی محمد تقی. بررسی رفتار مادران براساس الگوی اعتقاد بهداشتی در خصوص مصرف مکمل آهن در کودکان 6 تا 24 ماهه در شهرستان شهرکرد. پژوهش در پزشکی. 1393; 38 (2) :120-125

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1342-fa.html


کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده:   (7268 مشاهده)

سابقه و هدف: کم خونی یکی از موضوعات مهم سلامت عمومی کودکان است و کم خونی فقر آهن شایع‌ترین نوع کم خونی در این قشر می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین رفتار مادران براساس الگوی اعتقاد بهداشتی در خصوص مصرف مکمل آهن در کودکان 6 تا 24 ماهه در شهرستان شهرکرد انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی در سال 1391 انجام شد 83 مادر دارای کودک 6 تا 24 ماهه وارد مطالعه شدند و پرسشنامه طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی را تکمیل نمودند. روایی پایایی پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی بررسی و مورد تائید قرار گرفت (79/0=a). اطلاعات با نرم افزار SPSS16 و آزمون همبستگی اسپیرمن و تست فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: سن مادران 05/4±95/28سال و 83% مادران خانه دار بودند، 6/44%تحصیلات دانشگاهی داشتند. آگاهی، حساسیت و شدت درک شده اکثریت در حد متوسط و منافع درک شده 59% خوب بود، اما نگرش درصد قابل ملاحظه‌ای (41%) نسبت به رفع موانع (موانع درک شده) در حد ضعیف بود همچنین عملکرد 9/34درصد ضعیف بود. بین آگاهی با سطح تحصیلات و تعداد فرزندان رابطه معنی‌دار وجود داشت (001/0>p). بین عملکرد و موانع درک شده رابطه معنی‌دار معکوس (49/0-=r ، 001/0>p) وجود داشت.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد نگرش مادران نسبت به رفع موانع در زمینه خوراندن قطره آهن به کودک ضعیف است؛ لذا تدوین برنامه‌های آموزشی اثر بخش در این زمینه احساس می‌شود. 

متن کامل [PDF 136 kb]   (2482 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1393/9/5 | پذیرش: 1393/9/5 | انتشار: 1393/9/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb