مواد و روشها :در این پژوهش توصیفی مقایسه ای، ابتدا نظرات 34 مدیر پرستاری که به روش تصادفی طبقه بندی شده و 108 سرپرستار که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند، با استفاده از پرسشنامه ارزشیابی فعلی و مطلوب عملکرد سرپرستاران تعیین، و بر اساس نتیجه آزمون KF که نرمال بودن داده ها بررسی می شود از آزمون پارامتری نظیر t وآزمون ناپارامتری مانندآنالیز واریانس کروسکال والیس وآزمون من ویتنی برای مقایسه موارد با یکدیگر استفاده شده است.
یافته ها :نتایج این مطالعه نشان داد که مدیران پرستاری نسبت به سرپرستاران دید مثبت تری در مورد ارزشیابی فعلی دارند (002/0p<(. 1/97 %مدیران و 1/95 %سرپرستاران به میزان بسیار زیاد (با میانگین نمره 5-4 از 5 نمره (با »ضرورت «تدوین الگوی ارزشیابی مطلوب عملکرد سرپرستاران موافق بودند .مدیران و سرپرستاران به ترتیب با میانگین نمره 81/4 و 75/4 با ویژگی های پیشنهادی در زمینه نحوه اجرای ارزشیابی و استفاده از نتایج آن موافق بودند .تدوین معیارهای ارزشیابی عملکرد سرپرستاران در دو بعد کلی مدیریت اجرایی و مدیریت آموزشی- پژوهشی ارائه گردید.
نتیجه گیری :ضرورت دارد که الگوی پیشنهادی پس از طی مراحل تصویب و تایید جهت اجرای آزمایشی مورد بررسی و تعمق قرار گیرد. بدون شک بکارگیری ارزشیابی عملی و صحیح گامی موثر در جهت ارتقای کیفیت خدمات پرستاری خواهد بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |