جلد 29، شماره 2 - ( تابستان 1384 )                   جلد 29 شماره 2 صفحات 193-187 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A propositional model for head nurses' performance appraisal in university hospitals of Tehran. Research in Medicine 2005; 29 (2) :187-193
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-145-fa.html
مهرنوش پازارگادی ، مینا افضلی ، زهرا جواد زاده ، حمید علوی مجد . ارائه الگوی پیشنهادی جهت ارزشیابی عملکرد سرپرستاران در بیمارستانهای تابعه دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران . پژوهش در پزشکی. 1384; 29 (2) :187-193

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-145-fa.html


چکیده:   (18480 مشاهده)

سابقه و هدف : توجه به عملکرد حرفه ای سرپرستاران، به عنوان مدیران پرستاری بخشهای بیمارستانی، به معنای توجه به موفقیت و بهره وری بیمارستانها و ارتقاء سطح سلامت افراد جامعه است .پژوهش حاضر به منظور تعیین نظرات مدیران خدمات پرستاری و سرپرستاران در مورد ارزشیابی عملکرد سرپرستاران و ارائه الگوی پیشنهادی جهت ارزشیابی عملکرد آنها در بیمارستانهای تابعه دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال 1382 صورت گرفت. 

مواد و روشها :در این پژوهش توصیفی مقایسه ای، ابتدا نظرات 34 مدیر پرستاری که به روش تصادفی طبقه بندی شده و 108 سرپرستار که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند، با استفاده از پرسشنامه ارزشیابی فعلی و مطلوب عملکرد سرپرستاران تعیین، و بر اساس نتیجه آزمون KF که نرمال بودن داده ها بررسی می شود از آزمون پارامتری نظیر t وآزمون ناپارامتری مانندآنالیز واریانس کروسکال والیس وآزمون من ویتنی برای مقایسه موارد با یکدیگر استفاده شده است.

یافته ها :نتایج این مطالعه نشان داد که مدیران پرستاری نسبت به سرپرستاران دید مثبت تری در مورد ارزشیابی فعلی دارند (002/0p<(. 1/97 %مدیران و 1/95 %سرپرستاران به میزان بسیار زیاد (با میانگین نمره 5-4 از 5 نمره (با »ضرورت «تدوین الگوی ارزشیابی مطلوب عملکرد سرپرستاران موافق بودند .مدیران و سرپرستاران به ترتیب با میانگین نمره 81/4 و 75/4 با ویژگی های پیشنهادی در زمینه نحوه اجرای ارزشیابی و استفاده از نتایج آن موافق بودند .تدوین معیارهای ارزشیابی عملکرد سرپرستاران در دو بعد کلی مدیریت اجرایی و مدیریت آموزشی- پژوهشی ارائه گردید. 

نتیجه گیری :ضرورت دارد که الگوی پیشنهادی پس از طی مراحل تصویب و تایید جهت اجرای آزمایشی مورد بررسی و تعمق قرار گیرد. بدون شک بکارگیری ارزشیابی عملی و صحیح گامی موثر در جهت ارتقای کیفیت خدمات پرستاری خواهد بود.

متن کامل [PDF 146 kb]   (6375 دریافت)    
نوع مطالعه: عمومی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1382/9/7 | انتشار: 1384/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb