سابقه و هدف: تنوع محصولات دارویی و توسعه روز افزون محصولات جدید در حوزه ی دارو و هزینه های سنگین در بخش بازاریابی دارویی ایجاب می کند که بنگاه های اقتصادی در حوزه های خاص و محصولات مرتبط و سبد تعریف شده در بازار حضور پیدا کند تا نه تنها از هزینه های سرسام آور بازاریابی بکاهند بلکه در هدف گیری بازار، شناخت مشتری و تحلیل رقبا به سرعت و دقت عمل نماید. در این راستا درصدد هستیم که بازار داروهای قلبی و عروقی را به عنوان یکی از بخش های مهم بازار دارویی در طی 15 سال مورد بررسی قرار دهیم.
مواد و روش ها: جهت انجام این تحقیق، آمار فروش ریالی و عددی 49 عدد از داروهای قلبی و عروقی در طی 15 سال با استفاده از داده های آماری ثبت شده در آمارنامه رسمی کشور با روش سری زمانی استخراج شدند. سپس برای پیش بینی وضعیت مصرف هر کدام از دسته های دارویی در آینده از روش رگرسیون خطی استفاده شد. در مرحله بعد برای تعیین نوع و درجه رابطه بین متغیرهای مورد بررسی در مطالعه با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون تعیین شد.
یافته ها: نتایج مطالعه ما نشان داد که دو گروه بتابلاکرها و نیترات ها از گروه داروهای قلبی و مهار کننده تجمع پلاکتی و استاتین ها از گروه داروهای عروقی بیشترین میزان مصرف را در بین سایر داروها دارند. در گروه داروهای قلبی، در 10 سال آینده مصرف داروهای لیزینوپریل، کارودیلول، متوپرولول، آملودیپین، نیتروگلیسیرین، لیدوکائین و پروپافنون سالانه به ترتیب 97/5، 37/6 ، 08/6 ، 62/5 ، 70/3 ، 42/5 و51/5 درصد افزایش و مصرف داروی قلبی ایزوسورباید دی نیترات سالانه، 52/5 درصد کاهش می یابد. در گروه داروهای عروقی در طی 10 سال آینده، مصرف داروهای وارفارین، آسپرین، کلوپیدوگرل، آتورواستاتین، جم فیبروزیل و هپارین سالانه به ترتیب 99/3 ، 1/4، 37/6 ،21/6 ، 7/3 و 21/4 درصد افزایش و مصرف داروهای عروقی دی پیریدامول و نیکوتینیک اسید به ترتیب 32/4 درصد و 09/1 درصد کاهش می یابد. همچنین بین میانه سنی و مجموع فروش عددی داروهای قلبی، داروهای عروقی و مجموع داروهای قلبی و عروقی رابطه مثبت با میزان همبستگی به ترتیب 976/0، 979/0 و 976/0 با ضریب اطمینان 95% وجود دارد و بین تولید ناخالصی داخلی و هیچ کدام از 3 متغیر نام برده شده رابطه معنی داری وجود ندارد.
نتیجه گیری: طبق نتایج بدست آمده و با توجه به میزان مصرف 4 دست دارویی بتابلاکرها، نیترات ها، مهار کننده های تجمع پلاکتی و استاتین ها، بهتر است شرکتهای دارویی میزان توجه خود را بیشتر معطوف این 4 دسته دارویی نمایند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |