جلد 27، شماره 1 - ( بهار 1382 )                   جلد 27 شماره 1 صفحات 32-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Frequency of diagnostic findings of biopsy cut section in patients with lichen planus. Research in Medicine 2003; 27 (1) :29-32
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-178-fa.html
سعداله شمس الدینی ، سیمین شمس منمیدی ، مریم پور ابراهیم . فراوانی و اولویت یافته های آسیب شناسی در تشخیص بیماری لیکن پلان . پژوهش در پزشکی. 1382; 27 (1) :29-32

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-178-fa.html


چکیده:   (17618 مشاهده)

سابقه و هدف : لیکن پلان بیماری التهابی خارش داری است که پوست و فولیکولهای مو و سطوح مخاطی را درگیر می نماید. برای قطعی شدن تشخیص بالینی گاهی اوقات نیاز به تأیید تشخیص توسط یافته های آسیب شناسی است که در 90% موارد شش یافته آسیب شناسی کلاسیک بیماری که شامل هیپر گرانولوز، آکانتوز، طولانی شدن رت ریج، دژنرسانس منتشر لایه بازال و ارتشاح باند شکل لنفوسیت در درم می باشند کمک کننده بوده و ملاک تشخیص پاتولوژی قرار می گیرند. 

مواد و روش‌ها : این مطالعه 200 گزارش پاتولوژی را که از نمونه های 114 مرد و 86 زن بر داشته شده بود مورد بررسی قرار داده است. گزارش‌ها مربوط به بیمارانی بوده اند که یافته‌ها از نظر آسیب شناسی برای تشخیص قطعی بیماری لیکن پلان کافی بوده است.

یافته‌ها : در این مطالعه شایع ترین یافته آسیب شناسی، ارتشاح لنفوسیتی (باند یاکانونی شکل) بوده است، در حالی که دست نخوردن لایه بازال کمترین یافته گزارش شده بود. در 30% بیماران تشخیص لیکن پلان مبتنی بر مشاهده شش یافته کلاسیک بیماری بود. نمونه برداری در 18% موارد از ضایعات مصاطی و در 82% موارد از قسمتهای مختلف پوست بوده است. بین انواع یافته های آسیب شناسی با جنس و سن بیماران ارتباط آماری شکل در ضایعات مخاطی لیکن پلان در مقایسه با ضایعات پوستی بیشتر دیده شد که از نظر آماری اختلاف معنی داری را نشان داد (05/0> p ).

نتیجه گیری و توصیه‌ها : متأسفانه در امر تشخیص پاتولوژیک بیماری لیکن پلان ضعف های فراوانی وجود دارد. مطالعات جامع تری در این خصوص توصیه می شود.

واژه‌های کلیدی: لیکن پلان، آسیب شناسی، تشخیص
متن کامل [PDF 127 kb]   (2300 دریافت)    
نوع مطالعه: عمومی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1381/10/11 | انتشار: 1381/12/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb