جلد 44، شماره 1 - ( 1-1399 )                   جلد 44 شماره 1 صفحات 290-286 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

najari F, sabet diveshli B, najari D. Effect of Informed Consent on the Rate of Complaints in Patients Undergoing Spinal Surgery. Research in Medicine 2020; 44 (1) :286-290
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1921-fa.html
نجاری فارس، ثابت دیوشلی بهارک، نجاری درسا. بررسی تاثیر رضایت آگاهانه در میزان شکایت‌های بیماران تحت عمل جراحی ستون فقرات. پژوهش در پزشکی. 1399; 44 (1) :286-290

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1921-fa.html


گروه پزشکی قانونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، fares.hospital@yahoo.com
چکیده:   (2477 مشاهده)
سابقه و هدف: کسب رضایت از بیمار برای انجام مداخله‌های پزشکی غیر اورژانس الزامی قانونی است. مداخله‌هایی که برای بهبود کیفیت رضایت آگاهانه انجام می‌شود، هم برای بیماران و هم کادر پزشکی تاثیرگذار است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیرمداخله‌ای ارتقای کیفیت رضایت آگاهانه به صورت دریافت رضایت آگاهانه با اجزای کامل و دریافت برائت آگاهانه همزمان درمیزان شکایت‌ها از پزشک پس از انجام جراحی‌های غیر اورژانس ستون فقرات  کمری در بیمارستان شهدای تجریش است.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه که به روش آزمایشی کنترل شده انجام شد. هزار نفر ازبیماران مراجعه‌کننده به بخش جراحی اعصاب بیمارستان تجریش برای عمل غیر اورژانس هرنی دیسک مهره‌های کمری(در دوسال، سال‌های1396-1395)که معیارهای ورودی را دارا بودند، انتخاب شدند و سپس به وسیله نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک  به دو گروه تقسیم شدند و از یک گروه رضایت آگاهانه با اطلاعات ناکافی به صورت توضیح شفاهی وفرم مکتوب دریافت شد و در گروه دوم رضایت آگاهانه استاندارد با همان روش به همراه برائت آگاهانه همزمان دریافت شد و بیماران به مدت دوسال  از نظرمیزان شکایت از کادر درمان پیگیری شدند. با در نظر گرفتن معیارهای مورد مطالعه مربوط پس ازمحاسبه حداقل حجم نمونه با استفاده از فرمول کوهن و نیز بهره‌گیری از فرم جمع‌آوری اطلاعات محقق ساخته نسبت  به جمع‌آوری نمونه‌ها در دو گروه اقدام و سپس با استفاده از تست آماری Exactly Fisher و کای دو و همچنین نرم‌افزار کامپیوتری 21 Spss نسبت به تجزیه و تحلیل داده‌ها اقدام شد.
یافته‌ها: تفاوت معناداری بین جنس و سن بیماران و نیز میزان شکایت نبود (Pvalue<0/012) و همچنین تفاوت معناداری بین محل عمل جراحی با شکایت بیماران وجود نداشت (Pvalue<0/1). از طرفی میزان شکایت از پزشکان در گروه اول 8درصد و در گروه دوم یک درصد بود که تفاوت معناداری بین این دو گروه وجود داشت (Pvalue<0/003). 
نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده نشان می‌دهد باید علاوه بر اجازه درمان، برائت آگاهانه کتبی نیز برای عوارض ذات درمان و بیماری از بیمار گرفته شود تا با افزایش آگاهی ومیزان رضایتمندی بیماران از میزان شکایت‌های مربوط به کادر درمانی کاسته شود.
.
متن کامل [PDF 361 kb]   (828 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی قانونی
دریافت: 1397/6/24 | پذیرش: 1398/5/5 | انتشار: 1399/1/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb