جلد 43، شماره 4 - ( 9-1398 )                   جلد 43 شماره 4 صفحات 258-263 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanbari M R, sayyar S, MOHAMADYAN R, MOHHAMAD REZA D, ahmai M. Investigating symptoms of depression, anxiety, smoking, and risky decision making in students with attention-deficit hyperactivity disorder in Kashan University of Medical Sciences in 2017-2018. Research in Medicine. 2019; 43 (4) :258-263
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1984-fa.html
قنبری محمد رضا، سیار سمیرا، محمدیان رسول، داوودی محمدرضا، احمدی سید مجتبی. بررسی نشانه‌های افسردگی، اضطراب، نرخ مصرف سیگار و تصمیم‌گیری ریسکی در دانشجویان مبتلابه نشانه‌های اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1397-1396. پژوهش در پزشکی. 1398; 43 (4) :258-263

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1984-fa.html


کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، اصفهان، ایران ، msc.davoudi.psy@gmail.com
چکیده:   (458 مشاهده)
اهداف: تحقیقات سال‌های اخیر حاکی از شیوع بالا و خطرات گسترده‌ی اختلال بیش فعالی و کم‌توجهی در بزرگ‌سالان است. یکی از گروه‌های در معرض خطر مشکلات گسترده‌ی روان‌شناختی، دانشجویان هستند. همچنین بررسی عوامل خطرآفرین این اختلال در دانشجویان کمتر شناخته‌شده است. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی مشکلات همراه با این اختلال در این گروه می‌پردازد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه‌ی مقطعی به روش نمونه‌گیری در دسترس 90 دانشجوی مبتلابه اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و 90 دانشجوی فاقد این اختلال انتخاب شدند. مقیاس‌های افسردگی بک، اضطراب بک، سنجه‌ی غلظت استنشاقی کربن مونوکسید جهت بررسی مصرف سیگار و آزمون قمار آیووا جهت بررسی تصمیم‌گیری ریسکی در این پژوهش به کار رفتند. نتایج به‌وسیله‌ی نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 16 و آزمون‌های توصیفی، تی تست گروهای مستقل و کای اسکوتر موردبررسی قرار گرفتند.
نتایج: نتایج حاکی از آن بود که میزان مصرف سیگار، افسردگی، اضطراب و تصمیم‌گیری ریسکی در دانشجویان مبتلابه این اختلال از گروه فاقد این اختلال بیشتر بود(P<0.05).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج حاصله، بایستی دانشجویانی که مبتلابه اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه هستند، در ابتدای ورود به دانشگاه موردتوجه بیشتری قرارگرفته و برای درمان و کسب بهبودی به روانشناسان و روان‌پزشکان متخصص سپرده شوند.

 
متن کامل [PDF 420 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روان پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۹/۳۰

ارسال پیام به نویسنده مسئول


Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb