Alimohammadi H, Shojaei M, Kariman H, Mirekhashti A, Jafari F, Rabbani Chadegani M. Comparative effects of airway intubation training through video laryngoscopy and direct laryngoscope on intubation’s outcomes among emergency department interns. Research in Medicine 2021; 45 (1) :23-27
URL:
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-2107-fa.html
علی محمدی حسین، شجاعی مجید، کریمان حمید، میرخشتی علیرضا، جعفری فرزانه، ربانی چادگانی مهدی. مقایسه تاثیر آموزش لولهگذاری به کارورزان طب اورژانس با دو روش لارنگوسکوپ مستقیم و لارنگوسکوپ ویدیویی بر پیامدهای لولهگذاری. پژوهش در پزشکی. 1400; 45 (1) :23-27
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-2107-fa.html
گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، بیمارستان امام حسین، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، rabbani_mahdi@yahoo.com
چکیده: (2116 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف این تحقیق بررسی کارآیی و میزان موفقیت در آموزش لولهگذاری مجاری هوایی با استفاده از ویدیو لارنگوسکوپ توجه به اهمیت لولهگذاری مجاری هوایی و ادعای موفقیت بیشتر روش ویدیو لارنگوسکوپ با لارنگوسکوپ مستقیم است.
مواد و روشها: در این مطالعه مداخلهای، 157 نفر از کارورزان رشته پزشکی بدون تجربه لولهگذاری که برای گذراندن بخش طب اورژانس در سالهای 1395 و 1396 در بخش اورژانس بیمارستان امام حسین حضور داشتند، وارد مطالعه شدند. افراد به دو گروه تقسیم بندی شدند. گروه نخست، کار با لارنگوسکوپ مستقیم و گروه دوم، کار با ویدیو لارنگوسکوپ را فرا گرفتند. برای ارزیابی و مقایسه دو روش آموزشی، عملکرد افراد بر روی مولاژ شامل زمان مشاهده تارهای صوتی، موضعگیری صحیح، وضعیتدهی صحیح به مولاژ، نحوه دردست گرفتن لارنگوسکوپ و صحیح وارد کردن آن، موفقیت در مشاهده تارهای صوتی و موفقیت در لولهگذاری ثبت شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 19 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: زمان اتمام لوله گذاری و زمان دیدن تارهای صوتی در گروه آموزش دیده با ویدیو لارنگوسکوپ کمتر از گروه لارنگوسکوپ ساده بود (8/6±3/23 در مقایسه با 4/6±8/28 و 2/6±9/21 در مقایسه با 6/5±9/26 ثانیه، 001/0=ارزش P). همچنین، عدم موفقیت در دیدن تارهای صوتی در گروه لارنگوسکوپ مستقیم بیشتر از ویدیو لارنگوسکوپ بود (5/23 در مقایسه با5/14 درصد، 217/0=ارزش P ). درصد قرار گرفتن در موفقیت صحیح در گروه آموزش دیده با ویدیو لارنگوسکوپ و گروه لارنگوسکوپ مستقیم به ترتیب 5/85 و 7/66 درصد بود (014/0=ارزش P).
نتیجهگیری: به نظر میرسد با توجه به کمتر بودن زمان اتمام لولهگذاری و زمان ملاحظه تارهای صوتی در گروهی که با ویدیو لارنگسکوپ آموزش دیده بودند، نسبت به گروهی که با لارنگوسکپ مستقیم آموزش دیده بودند، شاید استفاده از ویدیو لارنگسکوپ در آموزش کارورزان بهتر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
طب اورژانس دریافت: 1398/7/4 | پذیرش: 1399/2/17 | انتشار: 1400/8/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول