سلطانی زاده نرگس، عامری شهرابی محسن، عینی الهه، کاووسی اسماعیل، هاشمی سید محمود. کاوشی آسیب شناسانه در فرهنگ سلامت با تمرکز بر بیماریهای ناشی از پاپیلوما ویروس انسانی (HPV). پژوهش در پزشکی. ۱۴۰۰; ۴۵ (۱) :۵۲-۵۹
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-۱-۲۱۶۶-fa.html
گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاداسلامی تهران شمال، تهران، ایران
چکیده: (۲۶۵۰ مشاهده)
سابقهوهدف: مطالعههای محدودی در ایران در خصوص بررسی فرهنگ سلامت در رابطه پاپیلوماویروس انسانی و سرطان دهانه رحم انجام شده است. در این مطالعه اقدام به کاوشی آسیب شناسانه در فرهنگ سلامت با تمرکز بر بیماریهای ناشی از پاپیلوما ویروس انسانی (HPV) شد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع مطالعههای ترکیبی بوده که از دو مرحله کمی و کیفی تشکیلشده است. در مرحله کمی در یک مطالعه مقطعی 220 نفر بررسی شدند. در مطالعه کیفی از روش پژوهشی استقرایی و اکتشافی گراندد تئوری استفاده شد. دادهها با استفاده از مصاحبه عمیق با 20 نفر (10 مرد و 10 زن) از افراد صاحب نظر جمعآوری شد ودر نهایت مدل پارادایمی از بین مدلهای ارائه شده تعیین شد.
یافتهها: میزان دانش، نگرش و عملکرد جمعیت بررسی شده در سطح خوب ارزیابی شد(0.001P=). دانش زنان 5.1±52.8 به شکل معناداری بالاتر از مردان 7.1±50.7 بود(0.04P=). وجود مشکل فرهنگی در رابطه با پیشگیری از بیماریهای مقاربتی به عنوان پارادایم حاکم بر جامعه تلقی شد. عدم تناسب اطلاعات با رشد بچهها، افزایش سن ازدواج، کاهش سن بلوغ، افزایش تبادل اطلاعات، افزایش جمعیت، افزایش مهاجرت، تغییر شرایط اقتصادی، گسستگی ارتباط پدر و مادر با فرزندان به عنوان عوامل علی، نبود رویکرد مصون و محدود سازی، نرسیدن به حداقل اجماع برای نظام مدیریت، عدم تصمیمگیری با کارشناسی پویا، روبهرو نبون مراجع و روحانیون با مسئله، روبهرو نبودن نخبگان و هدایتکنندگان دینی با مسئله، عدم اطلاع از ظرفیتهای موجود به عنوان عوامل مداخلهای و روح حاکم بر تنوع خواهی، مقابله با تحقیرهای فردی، کم آگاهی، مشکل یک پروژه مدیریت شده است، تضعیف روحیه معنویت گرایی، افزایش روحیه مادی گرایی به عنوان عوامل زمینهای مطرح بود که پیامد آن کاهش کنترل بیماریهای مقاربتی بر اساس برنامهریزی متناسب و منطبق با فرهنگ حاکم بر کشور است.
نتیجهگیری: وجود مشکل فرهنگی در رابطه با پیشگیری از بیماریهای مقاربتی به عنوان پارادایم حاکم بر جامعه مطرح است.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی ) دریافت: 1398/10/14 | پذیرش: 1399/2/13 | انتشار: 1400/8/8