جلد 22، شماره 3 - ( مهر - آذر 1377 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eghtesadi S. Study Of Interaction of Glutathione, Vitamin C and Vitamin E Under Hyperbaric Oxygen. Research in Medicine 1998; 22 (3) :1-8
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-2234-fa.html
اقتصادی شهریار. تداخل گلوتاتیون، ویتامین C و ویتامین E تحت تاثیر اکسیژن هیپر بریک. پژوهش در پزشکی. 1377; 22 (3) :1-8

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-2234-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز، تبریز، ایران.
چکیده:   (3091 مشاهده)
با هدف بررسی تداخل گلوتاتیون، ویتامین C و ویتامین E تحت تاثیر هپپراکسی اکسیژن با غلظت ۹۵ درصد) و اکسیژن هیپر بریک (اکسیژن با فشار 5/2 آتمسفر)، خوکچه های هندی نر ۲۰ روزه با یک برنامه غذایی پایه عاری از ویتامین C و مکمل غذایی ویتامین C با غلظت بالاز ۵۰ میلی گرم در روز) و یا با غلظت کم (یک میلی گرم در روز) به مدت دو هفته تغذیه شدند. سپس خوکچه ها به مدت هفت ماه، دو ساعت در روز در معرض اکسیژن با غلظت ۹۵ درصد (هیپراکسی) و فشار 2/5 آتمسفر (هیپر بریک) قرار گرفتند. متعاقب برداشت کبد، غلظت گلوتاتیون احیا (GSH) و گلوتاتیون اکسید (GSSG)، آلفا توکوفرول، گاماتور کوفرول، ویتامین C تام، احیا و اکسپد به شیوه HPLC تعیین شدند. خوکچه های هندی تغذیه شده با سطوح بالای ویتامین C تحت شرایط هیپراکسی و هیر بریک به طور معنی داری غلظت بالاتر ویتامین ثام و احیا و نسیت ویتامین C احیا به ویتامین C اکسید در مقایسه با گروه تغذیه شده با سطوح ویتامین C کم را نشان دادند(0/05>P).
در هر دو سطح غذایی ویتامین C تماس با اکسیژن پراکسی و هیپر بریک تاثیر معنی داری روی آلفا و گاما توکوفرول کبد خوکچه های هندی نداشت. در غلظت پایین مکمل غذایی ویتامین C میانگین غلظت کینی گلوتاتیون احیا در گروه هیپربریک  µm GSH/mg protein)0/123 0/667) (تحت شرایط هیراکی و هیپر بریک به طور معنی داری بیشتر µm GSH/mg protein)0/130±0/684) بود (0/05>P)، چنین اختلافی می تواند حاکی از یک تداخل مثبت بین ویتامین C و گلوتاتیون تحت شرایط اکسیداتیو مزمن باشد.

 
متن کامل [PDF 5850 kb]   (823 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1398/11/29 | پذیرش: 1398/11/29 | انتشار: 1398/11/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb