مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (1514 مشاهده)
دوازده سال پس از تاسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد اعضای هیات علمی دانشگاهها به ۲/۶ برابر رسید. در سال تحصیلی ۶۴ - ۱۳۶۳ تعداد اعضای هیات علمی ۳۵۷۵ بود و در سال تحصیلی ۷۶ - ۱۳۷۵ به ۹۴۵۳ نفر افزایش یافت که از این تعداد، ۸۳۱۶ نفر در دانشگاههای علوم پزشکی دولتی و بقیه در دانشگاههای آزاد. شاهد بقیه ا..(عج) در ارتش به کار مشغول هستند (۱). نگارش مقالات پژوهشی یکی از موانع ارایه در جهت ارتقای درجه علمی استاد باران به دانشیاری و دانشیاران به استادی بوده است که در سالهای اخیر با افزایش تعداد طرحهای تحقیقاتی دانشگاهها تا حدودی برطرف شده و رشد قابل توجه مقالات پژوهشی کشور که در مجلات علوم پزشکی کشور به چاپ رسیده اند، به عنوان شاخص اصلی این افزایش به حساب می آید (۳) آمار آموزش عالی نیز نشان می دهد که تعداد اساتید و دانش باران علوم پزشکی کشور در دانشگاههای علوم پزشکی دولتی از ۴۴۸ نفر در سال تحصیلی ۶۸ - ۱۳۶۷ به ۷۳۱ نفر در سال ۷۶-۱۳۷۵ ، در حدود ۱۶۰ درصد افزایش یافته است (۳۴). در این میان اعضای هیات علمی گروه بالینی دانشگل و های پزشکی کشور بیشترین تعداد استاد و دانشیاران را به خود اختصاص می دهند. طبق آخرین گزارشها ۵۲۲ نفر استاد و دانشیار در علوم بالینی به امر آموزش و درمان اشتغال دارند از نمودار ۱. رشته داخلی با ۹۰ و یشمله کودکان با ۸۴ دانشیار و استاد در صدر گروههای بالینی قرار دارند. جراحی عمومی با ۵۳. قلب با ۳۰, آسیب شناسی با ۲۹، چشم با ۲۶، زنان و زایمان با ۲۴ گوش و حلق و بینی با ۲۳ در دوران پزشکی با۲۱ نفر رده های بعدی را دارا هستند. نمودار۱.
یکی از علل تعداد زیاد استادان و دانشیاران در بعضی از گر راههای بالینی، کثرته تعداد اعضای هیات علمی در این گروهها است، به عنوان مثال فارغ التحصیلان و اعضای هیات علمی چهار رشته کودکان، داخلی، جراحی عمومی در زنان و زایمان پیش از سایر وشدها می باشند. تعداد استادیاران دانشگاههای علوم پزشکی دولتی در سال ۷۶ - ۱۳۷۵ ۰ ۴۵۹ نفر - بیش ان در برابر تعداد استادان در دشتیاران - می باشد (۱). دلیل اصلی این کثرت، راه اندازی دانشگاههای علوم پزشکی جدید و استخدام متخصصان جوان بوده که در سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۲ انجام گرفته است
توجه خاصی به آهو تحقیقات، ایجاد انگیزه های پژوشتی و مرتفع نمودن موانع تحقیقات می تواند نوید بخش ارتقای کمی و کیفی پژوهشها در علوم پزشکی کشور در ارتقای سریع تر استاد یاران کوشا به درجه های دانشیاری و استادی و در نهایت ارتقای کیفی آموزش و پژوهشی پزشکی در کشور باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی ) دریافت: 1398/12/6 | پذیرش: 1398/12/6 | انتشار: 1398/12/6