گروه زنان و زایمان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (2281 مشاهده)
با توجه به شیوع روزافزون حاملگی نابجا در سراسر دنیا و گزارش های متفاوت از عوارض این عامل بر روی باروری و سرانجام حاملگی های بعدی زنان مبتلا و به منظور تعیین رابطه حاملگی خارج رحمی با وضعیت باروری و سرانجام حاملگی های بعدی در زنانی که به خاطر وجود حاملگی نابجا با طبیعی طی سال های ۷۵-۱۳۷۰ به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه کرده بودند، انجام گرفت.
پژوهش حاضر با روش هم گروهی (Cohort) بر روی ۲۶۰ نفر صورت پذیرفت. گروه مورد (۱۳۰ نفر) اشخاصی با تشخیص پاتولوژیک حاملگی لوله ای که تحت عمل جراحی رادیکال قرار گرفته و پس از عمل، تمایل به حاملگی داشتند و دسترسی به آنان مقدور بود، گروه شاهد ( ۱۳۰ نفر) دارای حاملگی طبیعی بوده و از نظر خصوصیات فردی و سوابق تاریخچه مامایی با گروه مورد مشابه بودند که این خصوصیات از روی پرونده های بیمارستانی آنان ثبت گردید. ضمن مصاحبه با نمونه ها در مورد وضعیت باداریاها پس از حاملگی خارج رحمی یا طبیعی با سوالاتی در زمینه وضعیت باروری یا ناباروری، مدت زمان رسیدن به حاملگی بعدی و هم چنین سرانجام حاملگی از نظر زایمان ترم یا زودرس، حاملگی نابجای مجدد، سقط خود به خود و فراموش شده اطلاعات لازم کسب گردید و نتایج با آزمون های مختلف مورد قضاوت آماری قرار گرفتند از ۲۶۰ فرد مورد بررسی میزان باروری در گروه مورد ۷۰ درصد و زمان رسیدن به آن ۱۰/۸±۱۴/۲ ماه بود و در گروه شاهد فقط ۳/۸ درصد نمونه ها به باروری نرسیدند که این اختلاف به لحاظ آماری معنی دار است (۰/۰۰۰۱>P)، در گروه شاهد زمان رسیدن به باروری زودتر و ۹۴/۴ درصد نمونه ها در سال اول بعد از حاملگی طبیعی باردار شده بودند. میزان زایمان ترم بعدی پس از حاملگی نابجا، ۵۰ درصد و در گروه شاهد ۶۵/۴ درصد بود که این اختلاف به لحاظ آماری معنی دار می باشد (۰/۰۲>P). در میزان زایمان زودرس و سقط بعدی در دو گروه مورد و شاهد اختلاف معنی دار آماری مشاهده نگردند ولی در گروه مورد احتمال حاملگی نابجای مجدد بیشتر می باشد که این تفاوت به لحاظ آماری معنی دار است (۰/۰۰۱>(P.
بنابراین، می توان چنین نتیجه گرفت که حاملگی نابجا یک خطر برای باروری بعدی و سرانجام آن محسوب می گردد و روش های جدیدتر تشخیص و درمانی در هنگام بروز آن و مراقبت های ویژه حاملگی پس از آن، برای این دسته از بیماران پیشنهاد می گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی ) دریافت: 1398/12/7 | پذیرش: 1398/12/7 | انتشار: 1398/12/7