pourali bajarbaneh M, Babalhavaeji F, Rahim Rasouli Azad M R. Structural Evaluation of Ph.D. and MSc Theses at the School of Medicine, Shahid Beheshti University of Medical Sciences in 2018 Based on the ISO 7144. Research in Medicine 2021; 45 (1) :76-83
URL:
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-2432-fa.html
پورعلی بجاربنه ملیحه، باب الحوائجی فهیمه، رسولی آزاذ محمد رحیم. ارزیابی ساختاری پایاننامههای دکتری تخصصی PhD و کارشناسیارشد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1397 بر اساس استاندارد جهانی ایزو 7144. پژوهش در پزشکی. 1400; 45 (1) :76-83
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-2432-fa.html
گروه علوم ارتباطات ودانششناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، f.babalhavaeji@gmail.com
چکیده: (2294 مشاهده)
سابقه و هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی ساختاری پایاننامه های دکتری تخصصی PhD و کارشناسی ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1397 بر اساس استاندارد جهانی 7144 انجام شده تا مشخص شود آیا چارچوب های لازم رعایت شده است؟
مواد و روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که در آن تعداد 130 پایان نامه دکتری تخصصی PhD و کارشناسی ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روش تحلیل محتوا بررسی شد. ابزار گردآوری اطلاعات چک لیستی بر مبنای استاندارد ایزو 7144 و شاخص های چندگانه هر یک بود که با استفاده از متن اصلی آخرین ویرایش این استاندارد فراهم شده بود. مؤلفه های بررسی شده عبارتند از: ساختار، صفحه عنوان، چکیده، فصل سوم، پانویس فارسی، تصاویر، جدولها، نمودارها و منابع و مأخذ که اطلاعات جمع آوری شده از شدت انطباق با استاندارد ایزو 7144 در جداول توزیع فراوانی بر اساس آماره های توصیفی نظیر تعداد، درصد، حداقل، حداکثر، میانگین و انحراف معیار تجزیه و تحلیل و مقایسه ها از طریق آزمون تی مستقل در نرم افزار آماری SPSS 25 انجام شد.
یافته ها: میزان رعایت ساختاری پایاننامه ها 68 درصد در جامعه برآورد شد. پایاننامه های مقطع دکتری تخصصی بیش از کارشناسی ارشد رعایت کرده اند (01/0>p). در مقطع دکتری تخصصی فصل سوم، تصاویر، جدولها، نمودارها و چکیده بسیار زیاد و ساختار، منابع و مأخذ و صفحه عنوان بسیار کم و در مقطع کارشناسی ارشد تصاویر، جدولها و نمودارها، صفحه عنوان و فصل سوم بسیار زیاد و منابع و مأخذ، چکیده و ساختار بسیار کم مطابق بودهاند.
نتیجه گیری: به نظر میرسد که میزان رعایت کلی ساختاری قابل قبول باشد اما در بعضی شاخص ها میزان آن بسیار نازل بوده و جای نگرانی دارد؛ بنابراین آموزشهای لازم برای ارتقای ساختاری پایاننامه ها توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
اطلاعات و دانش شناسی دریافت: 1398/12/13 | پذیرش: 1399/2/7 | انتشار: 1400/8/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول