جلد 9، شماره 1 - ( تیر - مرداد - شهریور 1364 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 8-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reza-Gholi_Nazari M, Masoud J, Sajadi S. Morphological Changes of Schistosomula Mmansoni and Schistosomo Lahmatobium during Migration during the Final Infection Period in White Rats. Research in Medicine. 1985; 9 (1) :8-15
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-2744-fa.html
رضا قلی نظری محمدرضا، مسعود جعفر، سجادی صوفیا. تغییرات مرفولوژیک شیستوزومولا مانسونی و شیستوزومو لاهماتوبیوم ضمن مهاجرت در دوره ی نهایی آلودگی در موش سفید آزمایشگاهی. پژوهش در پزشکی. 1364; 9 (1) :8-15

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-2744-fa.html


بخش انگل شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (113 مشاهده)
در این مطالعه جمعاً 140 عدد شیستوزو مولای شیستوزوما مانسونی از 36 عدد موش سفید آزمایشگاهی و 36 عدد شیستوزو ماهماتوبیوم از 16 عدد موش سفید آزمایشگاهی، که هر کدام به 1000 عدد سرکر آلوده شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه موش ها در فواصل گوناگون بعد از آلودگی کشته شدند و به وسیله ی روش مخصوصی لاروها را از پوست ریه و کبد جدا و جمع آوری و با دقت اندازه گیری کردیم. نتایج به دست آمده نشان داد که رشد لاروها در مراحل پوستی کم است اما در مرحله ی ریوی به سرعت طویل و باریک می گردند. رشد شیستوزومولای هماتوبیوم در همان مراحل اولیه بیشتر است و طول آن ها نیز از شیستوزومولای مانسونی بیشتر است و این اختلاف تا مرحله ی بلوغ نیز ادامه دارد. تعداد شیستوزومولای مانسونی به دست آمده همواره زیادتر از هماتوبیوم بوده است که نمایانگر حساس بودن موش های سفید به شیستوزوما مانسونی می باشد. در این مراحل لاروها مرتباً دستخوش تغییرات مرفولوژیک می شوند و در پوست کوتاه، در ریه طویل و باریک و فعال و در مراحل کبدی در عروق باب مستقر و کوتاه و قطور می شوند و از نظر رشد دستگاه گوارشی پیشرفته تر می باشند. از مرحله ی کبد به بعد به تدریج لاروها شکل کرم بالغ به خود می گیرند و به تدریج به عروق روده بند می روند و بالغ می شوند.
متن کامل [PDF 4374 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: ۱۳۶۳/۵/۶ | پذیرش: ۱۳۶۳/۱۱/۴ | انتشار: ۱۳۶۴/۵/۱۳

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb