جلد 46، شماره 3 - ( 7-1401 )                   جلد 46 شماره 3 صفحات 24-14 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadyari S, Gaeini A A, Hadi H. Response of Lipid Peroxidation Index to Long-Term Consumption of Garlic Following Strenuous Exercise. Research in Medicine 2022; 46 (3) :14-24
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-3058-fa.html
محمدیاری سجاد، گائینی عباسعلی، هادی حمدالله. پاسخ شاخص پراکسیداسیون لیپیدی به مصرف دوزهای متفاوت سیر متعاقب فعالیت ورزشی وامانده ساز. پژوهش در پزشکی. 1401; 46 (3) :14-24

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-3058-fa.html


گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران، ایران. ، mohammadyari.s@gmail.com
چکیده:   (705 مشاهده)
سابقه و هدف: آسیب اکسایشی لیپیدی واکنشی است که مستلزم حمله بنیان ­های آزاد به اسیدهای چرب غیر اشباع با پیوندهای چندگانه است. سیر با برخورداری از آثار ضد اکسایشی می­تواند ضمن مقابله با آثار نامطلوب فشار اکسایشی ناشی از بیماری­ ها، سبب کاهش شاخص آسیب­ های غشای سلولی شود. هدف پژوهش حاضر، پاسخ شاخص پراکسیداسیون لیپیدی به مصرف طولانی مدت سیر متعاقب فعالیت ورزشی وامانده ساز بود.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع تجربی و جامعه آن دانشجویان پسر غیر فعال دانشگاه آزاد اهر با دامنه سنی 23-19 است که تعداد 26 نفر براساس پیشینه تحقیقات انتخاب و به صورت  تصادفی در سه گروه دارونما، مکمل قرص سیر در دو دوز 500 و 1000 میلی‌گرمی در روز توزیع شدند. نمونه­ های خونی اول و دوم در حالت پایه و پس از فعالیت ورزشی وامانده‌ساز و نمونه­ های سوم و چهارم پس از 8 هفته مکمل‌سازی و در همان شرایط به منظور سنجش شاخص پراکسیداسیون لیپیدی گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها، از آزمون تحلیل واریانس با اندازه ­های تکراری و یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری (0/05<p ) استفاده شد.
یافتهها: یافته ­های پژوهش نشان داد یک جلسه فعالیت ورزشی وامانده‌ساز، سبب افزایش معنادار آسیب لیپیدی (0/05<p ) می­شود. به علاوه، مکمل‌سازی دراز‌مدت قرص سیر با مقادیر 500 و 1000 میلی‌گرمی در روز، سبب کاهش آسیب  لیپیدی حالت پایه و پس از فعالیت ورزشی وامانده‌ساز می­شود. همچنین، مصرف 1000 میلی‌گرم قرص سیر نسبت به 500 میلی‌گرمی، تاثیر بیشتری دارد (0/05<p ).
نتیجهگیری: بنابراین، با احتیاط می­ توان پیشنهاد کرد که برای جلوگیری از بروز فشار اکسایشی ناشی از فعالیت­ های ورزشی شدید، از مکمل‌سازی دراز‌مدت سیر (به ویژه با دوز بالا) استفاده کنند.
متن کامل [PDF 847 kb]   (232 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تربیت بدنی و علوم ورزشی ( فیزیولوژی ورزشی - بیومکانیک ورزشی )
دریافت: 1400/4/3 | پذیرش: 1401/3/8 | انتشار: 1401/10/12

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb