جلد 46، شماره 4 - ( 10-1401 )                   جلد 46 شماره 4 صفحات 140-132 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safarzadeh A, Roshan R, Ahmadvand Z, Shafiei F, Bozorg B. The Effect of Stress Management Training on Students' Self- Esteem. Research in Medicine 2022; 46 (4) :132-140
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-3144-fa.html
صفرزاده عطیه، روشن رسول، احمدوند زهرا، شفیعی فائزه، بزرگ ّبانی. بررسی تاًثیر آموزش مدیریت استرس بر میزان عزت‌نفس دانشجویان. پژوهش در پزشکی. 1401; 46 (4) :132-140

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-3144-fa.html


گروه آموزشی یاس بیمارستان شهید آیت الله طالقانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، Atiye.safarzadeh@gmail.com
چکیده:   (1094 مشاهده)
سابقه و هدف: افراد مبتلا به هراس اجتماعی در مقایسه با افراد عادی از عزت‌نفس پایین‌تری برخوردار هستند. درمان و مداخله رایج این مشکل مدیریت استرس بر اساس رویکرد شناختی رفتاری است. به این منظور در پژوهش حاضر هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر عزت‌نفس دانشجویان مبتلا به هراس اجتماعی است.
روش کار: پژوهش حاضر، طرح آزمایشی همراه با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل است. 32 نفر از دانشجویان مبتلا به هراس اجتماعی دانشگاه شاهد با بیشترین نمره در آزمون هراس اجتماعی (SPIN) از طریق نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. نمونه پژوهش پس از همگن شدن، به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شده و با استفاده از مقیاس‌های هراس اجتماعی (SPIN) و عزت­نفس (SERS) قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش، تحت آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری، طی 10 جلسه هفتگی قرار گرفت و گروه کنترل در انتظار بودند. نتایج به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و یومن ویتنی و با به‌کارگیری نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: در این پژوهش 16 نفر در گروه آزمایش و 16 نفر در گروه کنترل حضور داشتند (همه اعضا دختر بودند). هیچ یک از دانشجویان مداخله را ترک نکردند. تحلیل یومن ویتنی نشان داد که با کنترل تفاوت­های بین دو گروه در قبل از مطالعه، اختلاف معناداری بین نمره نهایی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل وجود دارد. آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری سبب افزایش عزت­نفس کلی از 17/05 ± 84/62 به 24/13± 243/68(0/001< P) و کاهش هراس اجتماعی از 6/99 ± 53/56 به 2/4 ± 47/62(0/001< P) در گروه آزمایش شد.
نتیجهگیری: به نظر می‌رسد که روش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری می‌تواند به عنوان یک مهارت مؤثر در درمان هراس اجتماعی دانشجویان به کار گرفته شود.
متن کامل [PDF 912 kb]   (396 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1400/10/26 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb