Ethics code: IR.SBMU.RETECH.REC.2021.077
مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، ainy.elaheh@gmail.com
چکیده: (1161 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت هزینه سوانح ترافیکی علاوه بر تألمات روحی و اجتماعی و نیز روند رو به افزایش آمار تصادفات و خلأ اطلاعاتی در مورد نداشتن برآورد هزینهها بر مبنای مدل و الگویی، این تحقیق روی یافتههای سوانح ترافیکی در سال 1400 انجام شد.
روش کار: تحقیق به روش توصیفی و اکتشافی انجام شد. در سال 1400 از مجموعه کاربران راه تعداد 385 نفر (که شامل سرنشینان، رانندگان وسایط نقلیه چهارچرخ موتوری موتورسیکلتسواران و عابران پیاده بودند) به روش تصادفی انتخاب شدند و برآورد هزینهها با استفاده از مدل willingness to pay و روش (contingent value, stated preference, revealed preference) انجام و تحلیل داده ها با استفاده از (Weibull and Bayesian models) و آماره توصیفی ارائه شد.
یافتهها: در سال 1400، 16778 مورد مرگ وجود داشت. برآورد هزینه فوت یک نفر 19/7میلیارد تومان و کل هزینهها 330754 میلیارد تومان برآورد شد. برای مصدومان هزینه به میزان 76527 میلیارد تومان برآورد شد و براساس درآمد ناخالص ملی، حدود 11/14 درصد کل درآمد ناخالص را شامل میشود.
نتیجهگیری: به نظر میرسد که هزینه سوانح تصادفات کشور در سال 1400 بالا بوده و علاوه بر تألمات روحی و اجتماعی جای نگرانی دارد. پیشنهاد میشود که برنامههایی برای پیشگیری و کنترل از سوانح ترافیکی انجام شود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
اپیدمیولوژی دریافت: 1401/4/1 | پذیرش: 1401/9/12 | انتشار: 1401/11/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول