مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد بیمارستان آیت اله طالقانی
چکیده: (527 مشاهده)
مدارک پزشکی بیماران در بیمارستان های آموزشی در امر درمان ،آموزش ، پژوهش و ارزیابی مراقبت های پزشکی نقش غیر قابل انکاری دارد. میزان چشمگیری از منابع شامل نیروی انسانی ،بودجه و اعتبارات مالی ، مکان و فضا ، لوازم و تجهیزات برای تهیه ، حفظ و اداره مدارک پزشکی در مراکز مختلف صرف می شود ، اما بهره برداری مطلوبی از آنها به عمل نمی آید .پژوهش حاضر برای استفاده بهینه از مدارک پزشکی و رفع نواقص اطلاعاتی در بخش بیماریهای گوارشی مراکز آموزشی - درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بررسی پرونده های پزشکی بیماران بستری مربوط به سه نوع بیماری گوارشی به توصیف کیفی اطلاعات مندرج در این دسته از پرونده ها پرداخته است.از این طریق در مراحل بعدی تحقیق می توان به عوامل موثر در ایجاد کاستیها دست یافت و در نهایت ، جهت رفع آنها طرح های اصولی ارائه داد .متغیرهای مورد ارزیابی عبارتند از : حداقل اطلاعات لازم در زمینه پیشینه پزشکی بیمار ؛اثبات و تائید تشخیص بیماری ،اتخاذ تدابیر مراقبتی و درج صحیح نتایج. از جمله نتایج حاصل از برآورد میزان نواقص اطلاعاتی ،موارد زیر می باشد :
در خصوص سابقه پزشکی حدود 34 درصد بیماران فقدان اطلاعاتی وجود داشت ، از نتیج 34 درصد آسیب شناسی های انجام شده اطلاعاتی در دست نبودو 10 درصد از آندوسکوپی ها ،11 درصد از پرتونگاری ها و 22 درصد از سونوگرافی های به عمل آمده بدون جواب بودندلازم به توضیح است که از نظر استاندارد های مدارک پزشکی وجود گزارش های مستند اقدامات پاراکلینیکی به ویژه اسیب شناسی سرطان ها الزامی می باشداز دیگر نتایج قابل توجه برخی از علائم و نشانه ها و مشخصات مهم جهت تشخیص بیماری مورد نظر می باشد که گهگاه تا 48 درصد موارد ناقص بودند .
نتیجه آنکه کاستیهای کمی و کیفی اطلاعات در برخی از موارد غیر قابل چشم پوشی است .
-در مورد پیگیری بیماری و گزارش های مراجعات بعدی بیمار در صورت وجود، اغلب هیچ اطلاعاتی وجود نداشت ،چرا که در واقع بیماری، به ویژه از سوی بیمار، پیگیری نمی شده است .
- گزارشهای سیر بیماری یا وجود ندارد و یا مبهم است.
اینها همه کاستی هایی هستند که رسیدن به نتایج صحیح را در انواع پژوهش های پزشکی مورد تردید قرار می دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
داخلی: ( غدد، ریه، گوارش، کلیه، خون، روماتولوژی، طب سالمندان) دریافت: 1402/1/16 | پذیرش: 1402/1/19 | انتشار: 1402/1/19