استادیار بخش اطفال مرکز پزشکی ، آموزشی و درمانی امام حسین (ع)
چکیده: (444 مشاهده)
هدف: این پژوهش به منظور تعیین نظریات و پیشنهاد های دانش آموختگان (فارغ التحصیلان) سال تحصیلی 1369-70 رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد تحقق اهداف برنامه آموزشی رشته پزشکی در سال 1373-1374 انجام شد.
مواد و رو ش ها: روش تحقیق توصیفی و جامعه مورد بررسی را 300 نفر از پزشکان عمومی فارغ التحصیل سال 1370 دانشگاه تشکیل می دادند، که دستکم به مدت یکسال در رشته خود استغال به کار داشتند.برای سنجش میزان تحقق اهداف برنامه که شامل هدف های کلی و اهداف هر کدام از دوره های چهار گانه علوم پایه، نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی ، کارآموزی و کارورزی بالینی بود،این هدف ها به صورت اهداف رفتاری تعریف شد؛سپس سوالات پژوهش برای هرقسمت از اهداف فوق طراحی و جهت پاسخ به آن گزینه ای در یک طیف 5 درجه ای (خیلی زیاد، زیاد، متوسط ،کم و خیلی کم )تدوین شد و برای هر قسمت فوق ، دو پرسش باز ، برای دریافت نظریات افراد نمونه در مورد عدم موفقیت و پیشنهاد های آنان منظور و برای تعیین خصوصیات فردی و اجتماعی دانش آموختگان (فارغ التحصیلان) سوالاتی پیش بینی شدو همه این سوالات در یک پرسشنامه درج شد. به همراه هر پرسشنامه نامه ای تهیه شد که در آن، ضمن توجیه طرح درخواست همکاری شده بود. این متن به نشانی محل خدمت فارغ التحصیلان ارسال و تقاضا شدکه پس از تکمیل پرسشنامه آن را به معاونت پژوهشی دانشگاه مسترد دارند.
نتایج: تعداد 191 پرسشنامه واجد شرایط دریافت شد. تحقیق نشان داد که 30 درصد دانش اموختگان از اهداف کلی برنامه در حد مطلوب (خیلی خوب و خوب ) آگاهی داشتند.بیشترین میزان تحقق اهداف دوره چهارگانه برنامه ، مربوط به دوره کارورزی بالینی (58 درصد) و کمترین آنها مربوط به دوره علوم پایه (به میزان 33 درصد)است.دردوره نشانه شناسب، بیشترین موفقیت مربوط به هدف کسب دانش علمی و مهارت عملی برای شناخت علائم بیماری(57 درصد) و کمترین آن مربوط به درس فارماکولوژی به میزان 20 درصد است . در دوره کارآموزی بالینی کمترین موفقیت مربوط هدف کسب توانایی لازم برای طراحی برنامه پیشگیری از بیماری ها (22درصد) می باشد.
نتیجه گیری و پیشنهادها: در ابتدای دوره آموزش پزشکی پیشنهاد می شود که یک دوره توجیهی برای آشنایی با اهداف برنامه گذاشته شود .در مورد تعدادی از اهداف برنامه که به میزان نامطلوب تحقق یافته اند ، مطالعات و بررسی هایی انجام شود و ارزیابی از ابعاد مختلف برنامه آموزشی به طور مستمر در این دانشگاه و دیگر دانشگاه های علوم پزشکی کشور معمول گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی ) دریافت: 1402/1/19 | پذیرش: 1402/1/19 | انتشار: 1402/1/19