Moattari M, Abdollah-Zargar S, Mousavinasab M, Zare N, Beygi-Marvdast P. Reliability and validity of OSCE in evaluating clinical skills of nursing students. Research in Medicine 2007; 31 (1) :55-59
URL:
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-356-fa.html
معطری مرضیه، عبدالله زرگر شادی، موسوی نسب مسعود، زارع نجف، بیگی مروست پروین. بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان سال چهارم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز. پژوهش در پزشکی. 1386; 31 (1) :55-59
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-356-fa.html
چکیده: (15859 مشاهده)
سابقه و هدف: امتحان بالینی با ساختار عینی یکی از بهترین روشهای سنجش ابعاد شناختی، عاطفی و روان حرکتی دانشجویان پرستاری است. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE (Objective Structured Clinical Evaluation) بر روی دانشجویان سال چهارم پرستاری انجام شد..
روش بررسی: دراین مطالعه توصیفی از نوع همبستگی، طبق اولویتبندی کارشناسانه از بین کلیه مهارتهای پرستاری، 10 مهارت انتخاب و فهرست وارسی برای عملکردهای منتخب تدوین شد. 37 دانشجو طی دو روز متوالی در 10 ایستگاه OSCE این مهارتها را انجام دادند و در هر ایستگاه دو مشاهدهگر، مطابق فهرستهای وارسی، آنها را ارزیابی کردند. روایی ملاکی (همبستگی میانگینهای نمرات دروس بالینی و نظری پرستاری بهتفکیک با نمره بهدست آمده از آزمون OSCE) و همسانی درونی (همبستگی نمرات کل دانشجویان در OSCE با نمرات دانشجویان در هر ایستگاه) محاسبه شد. همچنین پایایی ارزیابان (همبستگی بین نمرات گزارش شده توسط دو مشاهدهگر در هر ایستگاه بهطور جداگانه) و دو نیمهسازی آزمون (همبستگی نمرات ایستگاههای فرد و زوج) محاسبه گردید.
یافتهها: ضریب همبستگی نمرات OSCE با میانگین نمرات نظری و بالینی بهترتیب 38/0 (031/0= p ) و 52/0 (005/0=p ) بود. در همسانی درونی، بالاترین ضریب همبستگی 77/0بود. کمترین و بیشترین مقدار ضریب همبستگی در پایایی ارزیابان بهترتیب 38/0 و 95/0 بود. در دو نیمهسازی آزمون نیز ضریب همبستگی دو نیمه آزمون 61/0 (05/0>p) بود.
نتیجهگیری: استفاده از OSCE، بهعنوان روشی معتبر و پایا برای سنجش مهارتهای پرستاری توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
دریافت: 1386/7/29 | انتشار: 1386/1/26