، najafi_bahar@yahoo.com
چکیده: (15008 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف: یکی از عوامل مؤثر در بهینهسازی و ارتقاء کیفیت خدمات اورژانس، بررسی گردش کار و زمان توقف بیماران در اورژانس میباشد. هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه زمانهای انتظار بیماران برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی در بخش اورژانس از زمان ورود بیمار تا خروج از این بخش بود.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی، با استفاده از پرسشنامهای که بر اساس فرم "زمان سنجی گردش کار خدمات اورژانس" وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی شده بود، اطلاعات 249 مراجعه کننده به بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی حضرت رسول اکرم و بیمارستان فیروز آبادی تهران ، از 18 آذر تا اول دی ماه 1386 به صورت پیوسته و به مدت یک هفته در هر بیمارستان از زمان ورود به اورژانس تا ترخیص جمعآوری و زمانهای انتظار برای دریافت خدمات تشخیص و درمانی بررسی شد.
یافته ها: میانگین کل مدت اقامت بیمار در بخش اورژانس 6/283 دقیقه بود که میانگین این زمان در بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی حضرت رسول اکرم (3/346 دقیقه) بسیار طولانیتر از بیمارستان فیروزآبادی (5/229 دقیقه) بود. میانگین کلی فاصله زمانی ورود بیمار تا اولین ویزیت پزشک 1/13 دقیقه و میانگین کلی فاصله زمانی اولین ویزیت تا انجام اولین اقدام درمانی 3/105 دقیقه بود. میانگین کلی فاصله زمانی صدور دستور ترخیص توسط پزشک تا خروج بیمار از بخش اورژانس 3/49 دقیقه بود.
نتیجه گیری: به نظر میرسد زمان انتظار ارائه خدمات در بیمارستانهای مورد بررسی طولانی میباشد، لذا بازنگری و اصلاح فرآیندهای ارائه خدمت به بیمار در بخش اورژانس و همچنین آموزش به ارائهدهندگان خدمات ضروری است.
واژگان کلیدی: اورژانس، زمان انتظار، بیمارستان.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی ) دریافت: 1388/9/22 | انتشار: 1388/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول