Khalatbary A R, Tamjidipoor A. Comparing the effects of theory-practice and practice-theory methods of teaching anatomy on student learning and satisfaction. Research in Medicine 2011; 34 (4) :209-213
URL:
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-804-fa.html
گروه علوم تشریح، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، khalat90@yahoo.com
چکیده: (13822 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری درس آناتومی در تشخیص و درمان بیماریها و نیز مشاهده عدم موفقیت روشهای معمول تدریس آن و وجود گزارشاتی مبنی بر موفقیت پیش سازمان دهنده یا پیشزمینه در ارتقاء کیفیت آموزش و به منظور مقایسه دو روش تدریس تئوری-عملی با عملی-تئوری بر یادگیری درس آناتومی و نیز میزان رضایت دانشجویان، این تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام گرفت.
روش بررسی: تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی از نوع cross-over روی 20 دانشجو و در کل 40 نمونه انجام گرفت. در روش تدریس تئوری-عملی، به مدت 6 هفته ابتدا مباحث تئوری آناتومی در سه بخش اسکلتی-عضلانی، احشا و عروق-اعصاب و نیز در سه حیطه روانی، آموزشی و امتحان، مطابق سر فصلهای آموزشی مصوب، ارائه شد و سپس کلاسهای عملی (تشریح جسد و استفاده از مولاژ) تشکیل گردید. در روش تدریس عملی-تئوری، مباحث آناتومی مشابه و نیز با شرایط مشابه آموزش داده شد، با این تفاوت که ابتدا کلاسهای عملی و سپس کلاسهای تئوری تشکیل گردید. نمرات دانشجویان در آخر ترم به عنوان میزان یادگیری با آزمون من- ویتنی U مورد قضاوت آماری قرار گرفت. همچنین میزان رضایت دانشجویان نیز بررسی گردید.
یافتهها: تحقیق روی 20 دانشجو شامل 10 نفر دختر و 10 نفر پسر در 2 مرحله با دو روش تدریس انجام گرفت. میزان یادگیری در روش تدریس تئوری-عملی برابر 1/2± 8/11 و در روش تدریس عملی-تئوری برابر 9/1±0/15بود (001/0p< ). میزان رضایتمندی دانشجویان از روش تدریس عملی-تئوری بیشتر بود (05/0p<).
نتیجهگیری: به نظر میرسد روش تدریس عملی-تئوری در یادگیری درس آناتومی موثرتر بوده و نیز میزان رضایت دانشجویان را افزایش میدهد. تحقیقات بیشتر را در سایر دروس مشابه توصیه مینماید.
واژگان کلیدی: روش تدریس، آناتومی، یادگیری
نوع مطالعه:
پژوهشی |
دریافت: 1390/1/9 | انتشار: 1389/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول