عضو هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه شاهد ، heidari@shahed.ac.ir
                    
                    
                    چکیده:       (15785 مشاهده)
                    
                    
                    چکیده
سابقه و هدف: با توجه به باور نداشتن یافتههای مقالات به عنوان مبانی توسط خوانندگان و احتمال عدم رعایت متدولوژی تحقیق و صحت نگارش مقالات و با توجه به عدم اطلاع از وضعیت آن در مجلات دارای رتبه علمی- پژوهشی پرستاری ومامایی، این تحقیق با هدف تعیین میزان صحت متدولوژی نگارش مقالات مجلات علمی- پژوهشی دانشکدههای پرستاری-  مامایی تهران در سال 1387 انجام گرفت. 
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی کلیه مقالات اصیل مجلات دارای رتبه علمی- پژوهشی دانشکدههای پرستاری مامایی تهران شامل مجلات دانشکدههای پرستاری مامایی تهران، ایران و شهید بهشتی بررسی شدند. مقالات از نظر اصول متدولوژی نگارش مقالات در    قسمتهای خلاصه، مقدمه، مواد و روشها، یافتهها، بحث و منبعنویسی و در کل با تعداد 52 شاخص بررسی و در طیف سهگانه "درست"، "نسبتا درست" و "نادرست" طبقهبندی شدند. روایی شاخصها در تحقیقات قبلی تایید شده و پایایی آن در این تحقیق در یک مطالعه آزمایشی مورد تایید قرار گرفت و نقش عوامل مرتبط با میزان صحت متدولوژی و نگارش با آزمون کایدو مورد قضاوت آماری قرار گرفت. 
یافتهها: تعداد 83 مقاله چاپ شده در سه مجله مورد نظر مورد بررسی قرار گرفت. صحت نگارش کلی مقالات در 45 درصد موارد درست، در 8 درصد نسبتا درست و در  47 درصد نادرست بود. عدم صحت نگارش مقالات به تفکیک سرفصلهای اصلی مقاله به ترتیب در نگارش مقدمه به میزان  7/69 درصد، بحث 48 درصد، یافتهها 4/45 درصد، مواد وروشها 2/32 درصد و منابع 3/25 درصد بود. صحت نگارش مقالات با نوع طراحی تحقیق و دانشگاه مربوط به چاپ مجله ارتباط معنیداری داشت (به ترتیب 0001/0=p و 004/0=p). 
نتیجهگیری: فراوانی کا ستیها در نگارش مقالات مجلات علمی- پژوهشی دانشکدههای پرستاری- مامایی جای نگرانی دارد و اقدامات لازم برای کاهش این کاستیهارا توصیه مینماید. آموزش محققین در زمینه متدولوژی تحقیق و نگارش مقالات، همچنین  دقت نظر در انتخاب داورهای مجرب در زمینه متدولوژی تحقیق و نحوه نگارش مقالات میتواند گام مهمی در رفع این کاستیها باشد. 
واژگان کلیدی: متدولوژی تحقیق، مجلات پرستاری– مامایی، نگارش مقاله، روایی ابزار، پایایی ابزار.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشی |
                    موضوع مقاله: 
                    
بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )  دریافت: 1390/3/28 | انتشار: 1390/2/25
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    ارسال پیام به نویسنده مسئول