جلد 45، شماره 1 - ( 1-1400 )                   جلد 45 شماره 1 صفحات 63-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه روان‌شناسی عمومی ّدانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکز، تهران ، ایران ، a.fathololoomi@gmail.com
چکیده:   (1467 مشاهده)
سابقه و هدف: عمل جراحی زیبایی بینی رشد فزاینده‌ای از چند دهه قبل در کشور ایران پیدا کرده است. محققان عوامل متعددی را برای این رشد بررسی کرده‌اند اما آنچه کمتر به آن بها داده شده، نقش عوامل روانی در تقاضا برای این جراحی است. این پژوهش با هدف بررسی نقش کمال­گرایی ظاهر فیزیکی و پذیرش بی قید و شرط خود و کیفیت زندگی بر تقاضا برای جراحی زیبایی بینی انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه با روش مورد- شاهدی روی ۷۳ زن متقاضی جراحی زیبایی بینی با دامنه سنی
 ۳۵ -۲۰ سال و ۷۳ زن غیر متقاضی جراحی زیبایی بینی با دامنه سنی همگون با گروه مورد به عنوان گروه شاهد انجام شد. افراد هر دو گروه از مراجعان به پنج مطب جراح متخصص گوش و حلق و بینی در شهر تهران انتخاب شدند. تمامی افراد از نظر اختلال بد شکلی بدن توسط پرسشنامه مقیاس اصلاح شده وسواس فکری جبری که توسط یل- براون ارائه شده بررسی شده و افراد مبتلا از تحقیق حذف شدند. هر دو گروه
 با استفاده از پرسشنامه­های کمال­گرایی ظاهر فیزیکی(PAPS)، پذیرش بی قید و شرط خود(USAQ) و کیفیت زندگی فرم کوتاه(SF-36) ارزیابی شدند.
یافته‌ها:  سن گروه  متقاضی ۲/۵±۵/۲۷ سال و گروه شاهد ۴/۴ ±۹/۲۶ سال بود. افراد دو گروه از لحاظ جنس یکسان و از نظر تحصیلات، وضعیت اقتصادی و اجتماعی مشابه بودند. رتبه کمال‌گرایی ظاهر فیزیکی در گروه مورد ۸±۶/۳۸ و در گروه شاهد ۹±۲/۳۳(۰۱/۰>P) بود. بین پذیرش بی قید و شرط خود و نیز کیفیت زندگی، افراد دو گروه اختلاف داشتند(۰۵/۰>P).
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد کمال­گرایی ظاهر فیزیکی، عدم پذیرش بی قید و شرط خود و پایین بودن کیفیت زندگی  برای تقاضای جراحی زیبایی بینی نقش دارند.
متن کامل [PDF 427 kb]   (257 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش موردی | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1398/8/14 | پذیرش: 1398/9/18 | انتشار: 1400/8/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.