جلد 31، شماره 1 - ( بهار 1386 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 59-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (15232 مشاهده)
سابقه و هدف: امتحان بالینی با ساختار عینی یکی از بهترین روش‌های سنجش ابعاد شناختی، عاطفی و روان حرکتی دانشجویان پرستاری است. پژوهش حاضر به‌منظور بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE (Objective Structured Clinical Evaluation) بر روی دانشجویان سال چهارم پرستاری انجام شد.. روش بررسی: دراین مطالعه توصیفی از نوع همبستگی، طبق اولویت‌بندی کارشناسانه از بین کلیه مهارتهای پرستاری، 10 مهارت انتخاب و فهرست وارسی برای عملکردهای منتخب تدوین شد. 37 دانشجو طی دو روز متوالی در 10 ایستگاه OSCE این مهارت‌ها را انجام دادند و در هر ایستگاه دو مشاهده‌گر، مطابق فهرست‌های وارسی، آنها را ارزیابی کردند. روایی ملاکی (همبستگی میانگین‌های نمرات دروس بالینی و نظری پرستاری به‌تفکیک با نمره به‌دست آمده از آزمون OSCE) و همسانی درونی (همبستگی نمرات کل دانشجویان در OSCE با نمرات دانشجویان در هر ایستگاه) محاسبه شد. هم‌چنین پایایی ارزیابان (همبستگی بین نمرات گزارش شده توسط دو مشاهده‌گر در هر ایستگاه به‌طور جداگانه) و دو نیمه‌سازی آزمون (همبستگی نمرات ایستگاه‌های فرد و زوج) محاسبه گردید. یافته‌ها: ضریب همبستگی نمرات OSCE با میانگین نمرات نظری و بالینی به‌ترتیب 38/0 (031/0= p ) و 52/0 (005/0=p ) بود. در همسانی درونی، بالاترین ضریب همبستگی 77/0بود. کمترین و بیشترین مقدار ضریب همبستگی در پایایی ارزیابان به‌ترتیب 38/0 و 95/0 بود. در دو نیمه‌سازی آزمون نیز ضریب همبستگی دو نیمه آزمون 61/0 (05/0>p) بود. نتیجه‌گیری: استفاده از OSCE، به‌عنوان روشی معتبر و پایا برای سنجش مهارت‌های پرستاری توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 125 kb]   (5739 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: 1386/7/29 | انتشار: 1386/1/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.