ghorbani M, Tahmasebi Boroujeni S, Bagherzadeh F, Naghdi N. Effect of Immobilization Acute Stress on Spatial Learning and Memory of Male Rats and Its Effect Moderation through Swimming. Research in Medicine 2020; 44 (3) :466-472
URL:
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-2010-fa.html
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران ، shahzadtahmaseb@ut.ac.ir
چکیده: (2123 مشاهده)
سابقه و هدف: از آنجاییکه استرس و تأثیرات آن بر عملکردهای ذهنی یکی از عوامل تأثیرگذار بر سلامت روان است، بنابراین اتخاذ راهکارهایی به ویژه از نوع غیرداروئی برای پیشگیری از آثار آن میتواند سودمند باشد. لذا هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر استرس بی حرکتی و شنا بر یادگیری و حافظه فضایی موشهای صحرایی نر بود.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع تجربی بود. بدین منظور 28 سر رت از نژاد آلبینوویستار، به صورت تصادفی به چهار گروه (استرس، شنا، استرس+شنا و کنترل) تقسیم شدند. گروه استرس در معرض مداخله استرس از نوع محدودیت بیحرکتی (2 ساعت در روز × 7 روز) و گروه شنا تحت تمرین شنا (2 ساعت در روز × 7 روز) قرار گرفتند. گروه استرس+شنا نیز پس از مداخلۀ استرس مشابه گروه استرس، تمرینات شنا را مشابه گروه شنا به مدت هفت روز دریافت کردند. گروه کنترل نیز بدون هیچ مداخلهای تحت آزمون های رفتاری قرار گرفتند. آزمون حیوانات با استفاده از ماز آبی موریس طی اکتساب و فراخوانی انجام شد.
یافتهها: پیشرفت معنی داری در مسافت و زمان سپری شده در همه گروهها در مرحله اکتساب مشاهده شد(05/0≤ P). با این حال، تحلیل واریانس یک راهه، نشان داد گروه شنا و استرس+شنا نسبت به گروه تحت استرس (007/0= P؛03/0=P) و کنترل (0001/0= P؛001/0=P) مسافت کمتری را طی کردند. همچنین، گروه شنا نسبت به گروه استرس و کنترل (006/0= P؛0003/0=P) زمان معنیدار کمتری را برای رسیدن به هدف سپری کردند. گروه استرس+شنا نیز نسبت به گروه استرس و کنترل (01/0= P؛001/0=P) زمان کمتری را برای رسیدن به سکو صرف کردند.
نتیجهگیری: تمرین شنا به تنهایی به شکل چشمگیری میتواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد. همچنین، در شرایطی که استرس وجود دارد، بکارگیری تمرینات شنا در کنار شرایط استرس زا می تواند منجر به کاهش مسافت و زمان رسیدن به سکو شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم شناختی دریافت: 1398/1/24 | پذیرش: 1398/7/6 | انتشار: 1399/3/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول