جلد 29، شماره 3 - ( پاییز 1384 )                   جلد 29 شماره 3 صفحات 234-231 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Comparative investigation of self-concept between the freshman and senior students. Research in Medicine 2005; 29 (3) :231-234
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-26-fa.html
پروین دیباج نیا . بررسی مقایسه ای خودپنداره دانشجویان سال اول و چهارم دانشکده توانبخشی دانشگاه شهید بهشتی . پژوهش در پزشکی. 1384; 29 (3) :231-234

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-26-fa.html


، pdibajnia@noavar.com
چکیده:   (18234 مشاهده)

  سابقه و هدف : ورود به دانشگاه مقطعی بسیار حساس در زندگی جوانان است که غالباً با تغییرات زیادی در روابط اجتماعی و بین فردی آنها همراه است. هدف این مطالعه، بررسی تغییر خودپنداره دانشجویان در جریان تحصیلات دانشگاهی و ارتباط آن با متغیرهای فردی است.

  روش بررسی : در این مطالعه توصیفی تحلیلی، جامعه آماری شامل 111 دانشجوی سال اول و 102 دانشجوی سال چهارم دوره کارشناسی دانشکده توانبخشی بود. جهت سنجش خودپنداره از آزمون کارل راجرز استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از نرم­افزار SPSS و آزمون کای دو استفاده شد.

  یافته ­ ها : 1/13 درصد دانشجویان دارای خودپنداره طبیعی و 9/86 درصد دارای خودپنداره ضعیف و منفی بوده و ارتباط معنی­داری بین تاهل، سن و جنس با خودپنداره بدست نیامد. مقایسه 2 گروه دانشجویان سال اول و چهارم نشان داد که تحصیلات دانشگاهی نقشی در تغییر خودپنداره آنان ندارد.

  نتیجه ­ گیری : عدم ارتباط معنی­دار خودپنداره با تحصیلات دانشگاهی و وجود خودپنداره ضعیف و منفی در اکثریت دانشجویان، ضرورت توجه و پرداختن بیشتر به مسائل روانی و عوامل تاثیرگذار را نشان داده و فعال کردن مراکز مشاوره­ای را طلب می­نماید.

  


واژه‌های کلیدی: خودپنداره، آزمون راجرز، دانشجویان
متن کامل [PDF 112 kb]   (4702 دریافت)    
نوع مطالعه: عمومی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1381/10/13 | انتشار: 1384/6/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb