نویسنده مسئول، دستیار گروه مدیریت و اقتصاد دارو، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، a.mousavi@sbmu.ac.ir
چکیده: (1492 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از بخشهای بسیار مهم بازار دارویی کشور، بازار داروهای آنتیبیوتیک است که یکی از پرمصرفترین گروههای درمانی است و کمک فراوانی به بهبود و درمان بیماریها میکند. گرچه مصرف ناصحیح آن مشکلاتی از قبیل مقاومت میکروبی را به وجود میآورد. باتوجه به روند افزایشی مصرف آنتیبیوتیکها در ایران و جهان، بررسی و تحلیل بازار این دسته دارویی سبب آگاهی بیشتر پزشکان و سیاستمداران نظام سلامت شده و ازینرو از اهمیت فراوانی برخوردار است. این مطالعه، یک مطالعه کاربردی و سری زمانی است که با استفاده از دادههای فروش آنتیبیوتیکهای موجود در ایران در 16 سال انجام شده است.
مواد و روشها:میزان فروش عددی داروهای آنتیبیوتیک موجود در بازار دارویی کشور از آمارنامه دارویی سال 1381 تا 1396 استخراج شد. سپس روند فروش داروهای هر گروه و همچنین نمودارهای فروش هر دسته از گروههای دارویی بررسی شده و نمودار رگرسیونی و متناسب با آن الگوی فروش متناسب با هر دسته رسم شد.
یافتهها:در سال 1396، 9.54درصد بازار دارویی کشور متعلق به داروهای آنتیبیوتیک بوده است. بیشترین میزان فروش مربوط به دسته دارویی پنیسیلینها (87/38درصد) و سفالوسپورینها (92/25درصد) و کمترین میزان فروش مربوط به کارباپنمها و گلیکوپپتیدها (033/درصد) بوده است. به طور کلی داروهای گروه سفالوسپورین، کارباپنمها، لینکوزامید، گلیکوپپتید، ماکرولیدها و کینولونها دارای روند فروش افزایشی در سالهای مطالعه شده بودهاند. آمینوگلیکوزیدها، سولفونامیدها و داروهای ضد سل هم در سالهای مطالعه روند فروش نزولی داشتهاند.
نتیجهگیری:در مجموع میزان مصرف داروهای آنتیبیوتیک در ایران رو به افزایش است. همچنین افزایش میزان مصرف داروهای با طیف اثر وسیع مانند سفیکسیم، سفپیم، آزیترومایسین و مروپنم نگرانکننده است. بنابراین نیاز به ایجاد سیاستهای کنترلی و نظارتی تجویز و مصرف آنتیبیوتیکها و مدیریت صحیح در این حوزه بیش از پیش احساس میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
داروسازی: (فارماکولوژی، اقتصاد دارو) دریافت: 1399/4/13 | پذیرش: 1400/6/13 | انتشار: 1400/11/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول