Shahbodaghi A, Shekofteh , M. A comprehensive study of published articles by members of SBMU and their citation status as reported by the Institute for Scientific Information (ISI) from 1998-2007. Research in Medicine 2009; 33 (2) :81-87
URL:
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-627-fa.html
شاهبداغی*1، اعظم، شکفته1 مریم. بررسی وضعیت انتشار و استناد به مقالات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نمایه نامههای استنادی تامسون (ISI) در سالهای 1998 تا 2007. پژوهش در پزشکی. 1388; 33 (2) :81-87
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-627-fa.html
، shahbodaghi_a@yahoo.com
چکیده: (11830 مشاهده)
چکیده
سابقه و هدف: میزان تولیدات علمی نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی معتبر نظیر ISI (نمایه نامههای استنادی تامسون) از ملاک های مهم رتبهبندی دانشگاههاست و انتشار تولیدات علمی در این پایگاهها باعث افزایش رویتپذیری و افزایش استناد به آنها نیز میشود. در این مقاله، وضعیت انتشار و استناد به مقالات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی سالهای 1998 تا 2007 ارائه گردیده است.
روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه علمسنجی است که به روش توصیفی انجام شد و در آن کلیه مقالات منتسب به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در نمایههای استنادی ISI در سالهای 1998 تا 2007 منتشر شده بودند، تحت بررسی قرار گرفتند. یافتهها با بهرهگیری از آمار توصیفی ارائه گردیدند.
یافته ها: در کل 1431 مقاله بین سالهای 1998 تا 2007 منتشر شد. انتشار مقالات رشد صعودی داشت و این رشد در سال 2007 به صورت جهشی بود. بیشترین مقالات در دو نشریه American Journal of Gastroenterology و Journal of Endourology، هر یک 35 مقاله (5/2 درصد)، منتشر شده بود. تمامی مقالات به زبان انگلیسی و بیشترشان (14 درصد) در زمینه فارماکولوژی بودند. در 70 درصد مقالات، محققان دانشگاه نویسنده اول بودند. بیشترین میزان استناد مربوط به مقالات سال 2006 بود. از نظر شاخص هرش، مقالات 2003 بیشترین رقم را داشت. منحنی استناد به مقالات نیز روند رو به رشدی را نشان میداد.
نتیجه گیری: افزایش انتشار و استناد به مقالات در سالهای اخیر نشان دهنده رشد کمی و کیفی مقالات مذکور است که احتمالا میتواند ناشی از سیاستهای حمایتی و تشویقی دانشگاه از محققان باشد.
واژگان کلیدی: آس اس آی، نمایه استنادی علوم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مقالات، وضعیت انتشار، وضعیت استناد
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی ) دریافت: 1388/9/21 | انتشار: 1388/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول