، haemami@sbmu.ac.ir
چکیده: (13188 مشاهده)
چکیده
آموزش پزشکی در ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان در سه مقطع آموزش پزشکی عمومی (Undergraduate Medical Education)، آموزش پزشکی تخصصی (Graduate Medical Education)، و آموزش پزشکی مـــــداوم (Continuing Medical Education) ارایه میشود. به منظور پیشرفت آموزش پزشکی و ایجاد تحول لازم در آن، اندیشمندان و مربیان آموزش پزشکی، درگردهماییهای مختلف از جمله اجلاس سال 1988 برای رفع نارسایی های موجود در آموزش پزشکی، گام های اصلاحی را پیشنهاد نمودند. یکی از مهمترین مسایل مطرح شده در این نشست، توسعه فناوری اطلاعات در عرصه آموزش علوم پزشکی میباشد. دانشکدههای زیادی درکشورهای پیشرفته از سیستم آنلاین جهت ارتباط با دانشجوان بهره میجویند. بسیاری از دروس پزشکی بصورت " برخط " ارائه میشود. این تاثیرات، اگر چه با روند کندتر در ایران نیز در حال شکلگیری است، تلاش دانشکده های پزشکی ایران برای تاسی گرفتن از یادگیری الکترونیکی در برنامههای استراتژیک این دانشکدهها قابل روئیت است. حرکتهای جدیدی در برخی از دانشگاهها در زمینه آموزشهای الکترونیکی در دورهی بازآموزیها صورت گرفته است و پتانسیل موجود میتواند مسیر الکترونیکی شدن آموزش پزشکی را حداقل در برنامهی درسی علوم پایه تسریع نماید. برای تهیه این مقاله بیش از پنجاه مقاله خارجی، ده مقاله داخلی، هشتاد سایت مرتبط با یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه مشاهدات نشان داد که کاربرد یادگیری الکترونیکی به عنوان یک برنامه مورد توجه دانشگاههای علوم پزشکی در دنیا قرارگرفته است. برخی از دانشگاهها از جمله دانشگاههای امریکای شمالی، این مقوله را در آموزش علوم پایه بطور کامل انجام دادهاند. در کشور ما نیز بعضی از دانشگاه در زمینه آموزشهای مداوم برنامههایی را به مورد اجرا گذارده و برخی دیگر نیز در زمینه تکدرس بصورت الکترونیکی اقدام نمودهاند.
واژگان کلیدی: آموزش پزشکی، فناوری اطلاعات، یادگیری الکترونیکی، عوامل اثر گذار.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی ) دریافت: 1388/9/21 | انتشار: 1388/8/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول