جلد 37، شماره 3 - ( 9-1392 )                   جلد 37 شماره 3 صفحات 202-194 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hariri N, Mojarrad M, Mansouran Y, Afghan M, Ghaedi P. Quality of training workshops of Iranian national library of medicine (INLM) from the viewpoints of professors. Research in Medicine 2013; 37 (3) :194-202
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1217-fa.html
حریری نجلا، مجرد مهدی، منصوریان یزدان، افغان مرجان، قائدی پوران. کیفیت کارگاه‌های آموزشی کتابخانه دیجیتال ملی پزشکی ایران (INLM) از دیدگاه مدرسان. پژوهش در پزشکی. 1392; 37 (3) :194-202

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1217-fa.html


کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران ، me.mojarrad@gmail.com
چکیده:   (7331 مشاهده)
 سابقه و هدف: با توجه به این که تا به حال کیفیت کارگاه‌های برگزار شده در ایران مورد بررسی قرار نگرفته است، پژوهش حاضر، با هدف بررسی کیفیت کارگاه‌های آشنایی با کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران، طی سال های 1390 و 1391، انجام گرفت.
روش بررسی: این مطالعه با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه زمینه‌ای انجام شد. بیست نفر از مدرسین واجد شرایط برای شرکت در مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته در نظر گرفته شدند که پس از انجام مصاحبه با تعداد 10 نفر از آنها، محقق به اشباع اطلاعاتی در زمینه کیفیت برگزاری این کارگاه‌ها رسید. مدت هر مصاحبه حدود 60 تا 75 دقیقه بود. در نهایت، عوامل تسهیل کننده و بازدارنده کیفیت کارگاه ها مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: عوامل تسهیل کننده و بازدارنده کیفیت کارگاه‌ها، در دو سطح فردی و مدیریتی طبقه بندی شدند. سطح فردی، شامل آموزش و انگیزش، و سطح مدیریتی، شامل زمان کارگاه، مکان کارگاه، تجهیزات کارگاه، تعداد کارگاه ها و نحوه اطلاع رسانی کارگاه بود.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد عوامل فردی و مدیریتی در تسهیل و بازدارندگی کیفیت کارگاه های آشنایی با کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی ایران دارای نقش می باشند. از این رو، بررسی تأثیر تجربی آنها در مطالعات آینده توصیه می شود. 
متن کامل [PDF 168 kb]   (2177 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1392/10/24 | پذیرش: 1392/10/24 | انتشار: 1392/10/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb