جلد 38، شماره 3 - ( 9-1393 )                   جلد 38 شماره 3 صفحات 145-147 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Comparison of theory-practical teaching method with practical-theory method on learning and student satisfaction in oral medicine. Research in Medicine. 2014; 38 (3) :145-147
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1389-fa.html
عزیزی آرش، علایی آرزو، ولایی ناصر، باقری معصومه. مقایسه روش تدریس تئوری-عملی با عملی-تئوری بر یادگیری و رضایتمندی دانشجویان در درس بیماریهای دهان. پژوهش در پزشکی. 1393; 38 (3) :145-147

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1389-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی ، drarashazizi@yahoo.com
چکیده:   (2095 مشاهده)

چکیده سابقه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری و رضایتمندی دانشجویان از تدریس و نبود پیشینه کافی، این مطالعه با هدف مقایسه روش تدریس عملی-تئوری با تئوری-عملی بر یادگیری درس بیماری‌های دهان ورضایتمندی دانشجویان درسال 1392 انجام گرفت. روش بررسی: این تحقیق به روش کار آزمایی بالینی متقاطع در دو مرحله روی 37 نفر از دانشجویان سال چهارم دندانپزشکی انجام شد. دانشجویان به صورت تصادفی به دو گروه الف و ب تقسیم شدند. در مرحله اول تحقیق، تدریس 5 ضایعه شامل لیکن پلان، لکوپلاکیا، پایوژنیک گرانولوما، اسکواموس سل کارسینوما و ANUG به گروه الف (شاهد) به صورت تئوری-عملی وبه گروه ب (مورد) به صورت عملی-تئوری تدریس شد. در مرحله دوم، 5 ضایعه دیگر با سختی در یادگیری مشابه شامل آفت، اریتم مولتی فورم، هرپانژین، بیماری دست-پا-دهان و فارنژیت لنفوندولر حاد با عوض شدن جای دو گروه تدریس شد. درپایان آزمونی شامل تست و عکس و اسلاید هر کدام با 50 درصد نمره هر روش تدریس به صورت سراسری گرفته شد. میزان یادگیری با آزمون من ویتنی- U و نیز میزان رضایت از روش تدریس در یک طیف 5 گزینه ای مشخص و مورد قضاوت آماری قرار گرفت. یافته‌ها: تحقیق روی تعداد 37 انجام گرفت و افراد دو گروه مشابه بودند. میزان یادگیری گروه شاهد12/2± 5/15 ودر گروه مورد 5/3±8/13 بود (1/0p<). میزان رضایت دانشجویان در دو روش مشابه بود (8/0>(p. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که حداقل در آموزش ضایعات دهانی دو روش تدریس مشابه باشند. با توجه به اهمیت مطالعه، تحقیقات بیشتر را توصیه می‌کنیم.

متن کامل [PDF 154 kb]   (650 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۱۲

ارسال پیام به نویسنده مسئول


Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb