جلد 40، شماره 2 - ( 6-1395 )                   جلد 40 شماره 2 صفحات 86-89 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

heidarnia M A, sorabi rad T, azagoshab E. Assessment of Happiness in Medical Students (basic courses) in Shahid Beheshti Medical University 1391-1392. Research in Medicine. 2016; 40 (2) :86-89
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1519-fa.html
حیدرنیا محمد علی، سهرابی راد طیبه، اذزگشب اذن اله. بررسی میزان سرخوشی در دانشجویان علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نیمسال دوم تحصیلی 92-1391. پژوهش در پزشکی. 1395; 40 (2) :86-89

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-1519-fa.html


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی - دانشکده پزشکی ، maheidarnia@gmail.com
چکیده:   (2387 مشاهده)

چکیده

سابقه و هدف: دانشجویان پزشکی در مقایسه با سایر دانشجویان مضطرب ترین گروه دانشجویی را تشکیل می دهند و این اضطراب می تواند منجر به ایجاد افسردگی و دلواپسی شدید در آنها شود. عدم وجود رضایت از خود و پایین بودن میزان سرخوشی در آنها تأثیرات طولانی مدت نامطلوبی روی سلامت جامعه خواهد داشت. با توجه به اهمیت موضوع، این تحقیق با هدف تعیین میزان سرخوشی در دانشجویان پزشکی علوم پایه انجام شد.

روش کار: این پژوهش از نوع  مقطعی می باشد که  طی آن  201 نفر از دانشجویان ترم های 6-2 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روش تصادفی انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه صورت گرفت و به این منظور از پرسش نامه ی سنجش سرخوشی آکسفورد استفاده شد. داده ها با استفاده ازآزمون های t و ANOVA  تحلیل شد.

یافته ها: میانگین نمره سرخوشی در دانشجویان مورد بررسی 4.27 و در افراد مذکر و مؤنث  به ترتیب   4.18 و 4.38 برآورد شد.. میانگین سرخوشی در دانشجویان ساکن خوابگاه 4.19 و غیر خوابگاهی 4.30 به دست آمد.. بین جنسیت، سکونت در خوابگاه دانشجویان با میزان سرخوشی ارتباط معنی داری مشاهده نشد. میانگین نمره سرخوشی در ترم های مختلف، در ترم 2 از همه کمتر (4.12) و در ترم 6 از همه بیشتر (4.58) بود.

نتیجه گیری: بین میزان سرخوشی با جنسیت و محل زندگی دانشجویان مورد مطالعه ارتباطی وجود ندارد. میزان سرخوشی در ترم های ابتدایی علوم پایه پزشکی از ترم های بالاتر، کمتر است.

متن کامل [PDF 413 kb]   (381 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی اجتماعی
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۰

ارسال پیام به نویسنده مسئول


Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb