جلد 24، شماره 2 - ( تابستان 1379 )                   جلد 24 شماره 2 صفحات 69-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jazayeri A, Asasi P, Eshraghi M R. The Effects of a Mutrition Education on the Nutritional Knowledge and Attitude of Health Care Workers. Research in Medicine 2000; 24 (2) :61-69
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-2199-fa.html
جزایری ابوالقاسم، اساسی پریسا، اشراقیان محمدرضا. تاثیر آموزش تغذیه بر میزان آگاهی و نحوه نگرش رابطان بهداشتی. پژوهش در پزشکی. 1379; 24 (2) :61-69

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-2199-fa.html


گروه تغذیه، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (1928 مشاهده)
با توجه به اینکه ناآگاهی از مسائل تغذیه ای یکی از علل سوء تغذیه می باشد و رابطان بهداشتی از جمله افراد مناسب برای آموزش مسائل بهداشتی در جامعه شهری هستند، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش تغذیه (تاثیر آموزش مدول آموزشی تدوین شده بر میزان آگاهی و نحوه نگرش تغذیه ای رابطان بهداشتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۷۷ انجام شد. این مطالعه یک بررسی مداخله ای (Interventional) - تجربی و روش مطاله کارآزمایی میدانی (Field Trial) بود. این بررسی، ۱۲۱ نفر از رابطان بهداشتی مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران را که با نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند، در بر می گرفت. میانگین آگاهی تغذیه ای گروههای شاهد (۶۷/۰۴± ۷۴/۱۲) و مداخله ای (۷/۹۳±  ۶۸/۰۸)
 قبل از اجرای برنامه آموزشی تفاوت معنی داری با همدیگر نداشتند (۰/۵۹=P). میانگین نگرش گروههای شاهد (۵/۰۳±  ۳۶/۶۲) و مداخله ای (۵/۹۳±  ۳۷/۲۸) نیز یکسان بود. پس از اجرای برنامه آموزشی تغییرات امتیاز آگاهی در گروه مداخله اختلاف معنی داری با گروه شاهد داشت (گروه شاهد:
(۱۲/۷۴ ±  ۶۷/۰۴)، در مقابل گروه مداخله: (۵/۵۹±  ۰/۰۰۱،۹۲/۱۶=P)
تفاضل میانگین امتیاز آگاهی قبل و بعد از آموزش درگروه مداخله (۱۲/۵۸±  ۲۵/۱۲) و در گروه شاهد (۹/۲۱±  ۱/۵۲) ، نیز از نظر آماری معنی دار بود (۰/۰۰۱=P). بعلاوه، در گروه مداخله تغییرات امتیاز نگرش قبل و بعد از مداخله آموزشی معنی دار بود. (۵/۸۸±  ۳۷/۴۱  در برابر ۲/۶۱±  ۰/۰۰۱،۴۳/۹۸=P) ؛در حالی که تغییرات امتیاز نگرش قبل و بعد از آموزش در گروه شاهد تفاوت معنی داری را نشان نداد(۵/۱۵±  ۳۷/۵۲ در مقابل ۴/۶۰±  ۳۶/۱۸)در مقابل اختلاف میانگین نگرش قبل و بعد از آموزش در گروه مداخله
(۶/۵۴ ±  ۶/۵۶)و در گروه شاهد (۵/۰۵±  ۱/۳۴-)امتیاز بود. اختلاف میانگین نگرش در گروه مداخله و شاهد از نظر آماری معنی دار بود (۰/۰۰۱=P).با توجه به نتایج این پژوهش، اثر مثبت اجرای برنامه های مدون آموزشی بر میزان آگاهی و نحوه نگرش تغذیه ای گروههای مختلف رابطان بهداشتی روشن می شود. نتایج این بررسی یادآور لزوم و اثربخشی اجرای برنامه های آموزش تغذیه برای تمامی گروههای رابطان بهداشتی در نظام خدمات بهداشتی و درمانی کشور است.

 
واژه‌های کلیدی: آگاهی، نگرش، تغذیه، رابطان بهداشتی، تهران
متن کامل [PDF 4722 kb]   (876 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1398/11/28 | پذیرش: 1398/11/28 | انتشار: 1398/11/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb