دستیار پاتولوژی، بیمارستان کودکان مفید، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (۲۰۸۳ مشاهده)
با عنایت به اهمیت لنفوم به عنوان یک بیماری بدخیم در نظر گرفتن این نکته که این بیماری ۱۰ درصد علل مرگ و میر کودکان را تشکیل میدهد و بدین ترتیب بعد از لوسمی و تومورهای مغزی در مکان سوم بدخیمیهای اطفال قرار می گیرد و با توجه به این مطلب که لنفومهای غیر هوچکینی گروه بزرگی از لنفومهای دوران کودکی را تشکیل می دهند، شناخت هرچه بیشتر ویژگیهای بالینی و آسیب شناختی مربوط به این بیماری ضروری می باشد، درگیری تعداد زیادی از بیماران در کودکی و نوجوانی علاوه بر آسیبهای روانی و اجتماعی به بیمار و خانوارده وی، این بیماری را از نظر پیامدهای اقتصادی نیز حائز اهمیت می سازد. لذا بر آن شدیم با مطالعه در این زمینه ضمن افزایش سطح آگاهی، نتاج به دست آمده را با دستاوردهای مشابه در کتابهای مرجع و مقالات معتبر خارجی مقایسه کنیم و در صورت هماهنگی آنها، با اطمینان بیشتری از آن منابع جهت توسعه و پیشرفت تحقیقات در این مورد در کشورمان استفاده نماییم. بدین ترتیب امکان تشخیص سریع و پیامد آن، درمان مبتلایان فراهم می شود که این مهم، به نوبه خود، سبب افزایش طول عمر بیماران خواهد شد.
پژوهش حاضر به روش توصیفی- بنیادی روی ۶۰ بیمار ۱۴-۰ ساله مبتلا به لنفوم غیرهوچکینی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی کودکان مفید طی سالهای1375-1369 صورت گرفته است. متغیرهای تحقیق بنی نوع تومور، جنس، محل درگیری و درجه بندی (Grading) تعیین شدند. ۵۲ نفر (86/6) درصد از بیماران به لنفوم با درجه بالا مبتلا بودند. ۳۹ نفر (۶۵ درصد) علائم لنفوم بورکیت را نشان می دادند. ۴۲ بیمار (۷۰ درصد) پسر و ۳۰ نفر (۵۰ درصد) از بیماران زیر پنج سال بودند. در گیری خارج عقده ای (Extranodal) در ۳۶ نفر (۶۰ درصد) از بیماران دیده شد که به صورت ایلئوم، گلو و بینی ، تخمدان، فک، روده کوچک و آپاندیس را در گیر کرده بود.
نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد بیماران مورد مطالعه، از نظر نوع النفوم، سن، جنس و محل درگیری با آنچه که در این زمینه در کتابهای مرجع و مقالات معتبر خارجی آمده است، هماهنگ بوده، این نکته استفاده از آن منابع را جهت مطالعات گسترده تر و پیشرفت هر چه بیشتر تحقیقات در این زمینه در کشورمان امکان پذیرتر می سازد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی ) دریافت: 1398/11/28 | پذیرش: 1398/11/28 | انتشار: 1398/11/28