جلد 18، شماره 1 - ( فروردین و خرداد 1373 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 54-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moussavi-Jahed Z, Rezvan H, Tarooyan S. A Survey on Relationship between Studying in the Field of Laboratory Sciences and Some of Hepatitis B Infection Markers. Research in Medicine. 1994; 18 (1) :54-58
URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-2392-fa.html
موسوی جاهد زهرا، رضوان حوری، تارویان ساتیک. بررسی رابطه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی با بعضی از شاخصهای آلودگی به ویروس هپاتیت B. پژوهش در پزشکی. 1373; 18 (1) :54-58

URL: http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/article-1-2392-fa.html


استادیار گروه میکروب و ایمنی شناسی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی،تهران،ایران.
چکیده:   (721 مشاهده)
به منظور بررسی رابطه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی با بعضی از شاخصهای آلودگی به ویروس هپاتیت B، میزان شیوع پادتنهای ۵ و و پادتنهای آنها، ۴۲۳ نفر از دانشجویان دانشگاههای تهران مورد بررسی قرار گرفتند. با استفاده از تکنیک ELISA (Enzyme Linked Immuno sorbent Assay) مشخص شد که ۱/۴ درصد از دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی دارای HBsAg و ۹ درصد آنان دارای Anti - HBs  بوده و میزان تماس (Exposure) با ویروس ۱۰/۴ درصد میباشد میزان Anti - HBs در بین افراد مذکر بیشتر بوده و به ۶۳ درصد می رسد. یک درصد از دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی دارای HBsAg مثبت و نیز Anti – HBs هستند که بین زنان و مردان تفاوتی در میزان این پادتن وجود ندارد. میزان Anti – HBs با طول مدت تماس نسبت مستقیم دارد و با سابقه ابتلا به هپاتیت بستگی ندارد، با توجه به نتایج بالا می توان گفت در ایران که از نظر میزان آلودگی به HBV در حد متوسط است، بین افراد آلوده در بین دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی و گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود ندارد (۰/۵Z= و ۰/۰۱>𝞪).
متن کامل [PDF 2947 kb]   (181 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
دریافت: 1398/12/12 | پذیرش: 1398/12/12 | انتشار: 1398/12/12

Creative Commons License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License | Research in Medicine

Designed & Developed by : Yektaweb